Chalmerskurs om grafen blir öppen för hela världen

I början av 2015 startar Chalmers sin första mooc, massive open online course. Sådana öppna nätkurser är gratis och tillgängliga för vem som helst med en dator. Kursen blir världens första mooc om supermaterialet grafen.

Från och med 2015 blir Chalmers en global kunskapsspridare. Då startar ChalmersX, samlingsnamnet för alla Chalmers moocar som kommer erbjudas på utbildningsplattformen edx. På samma plattform erbjuder MIT, Harvard, UC Berkeley, Tokyo universitet och andra framstående lärosäten sina moocar.

Chalmers tillkännager sitt medlemskap i edx under den pågående konferensen Edx Global forum i Boston.

– Det här är ett annorlunda och nytt sätt för oss att ta den kunskapsspridande rollen i samhället, säger Maria Knutson Wedel, vicerektor med ansvar för utbildningsfrågor på Chalmers.

Med en uppkopplad dator som redskap kan kursdeltagare över hela jordklotet ta del av videoföreläsningar, diskussioner, lösa uppgifter och skriva tentamen.

– Tidigare har vi spridit kunskap främst regionalt och nationellt. Nu möjliggör tekniken global kunskapsspridning – vi kan nå de som behöver kunskapen, oavsett var i världen de befinner sig, säger Maria Knutson Wedel.

Chalmers första mooc blir en introduktion till supermaterialet grafen: Introduction to Graphene Science and Technology. Det är ett ämne som ligger i forskningsfronten, och som är föremål för EU:s största forskningssatsning någonsin – det chalmersledda Graphene Flagship.

Kursen leds av grafenforskaren Jie Sun. Han tog initiativ till moocen eftersom han såg att det finns behov av storskalig utbildning inom grafen.

– Genom den öppna nätkursen vill jag ge deltagarna grundläggande kunskaper om grafen, säger han. En ingenjör ska efter kursen kunna avgöra om grafen är lämpligt för företagets produkter, och en student ska kunna avgöra om ämnet är intressant för vidare studier.

Moocs, efter engelskans massive open online courses, är en växande trend inom universitetsvärlden. Intresset är stort – varje kurs drar ofta tiotusentals deltagare.

Maria Knutson Wedel ser att moocar kan vara mycket användbara som påbyggnad eller vidareutbildning för någon som redan befinner sig i arbetslivet. Däremot tror hon inte att de helt kan ersätta en traditionell campusutbildning.

Campusutbildningar är väl sammanhållna och utformade för att motsvara förväntningarna från bland annat industrin. Dessutom ger de en examen och titel, vilket företag bland annat tittar på när de anställer.

– Men det beror nog delvis på att de som anställer inom företagen tänker traditionellt. I framtiden kan vi komma i ett läge då kunskap, oavsett var man fångat upp den, blir viktigare än certifiering och betyg, säger Maria Knutson Wedel.

ChalmersX-kurserna kommer att vara speciellt anpassade för sitt sammanhang – det blir inga traditionella 45-minuters föreläsningar inspelade på film. Lärarna som utvecklar kursen analyserar noga vilka koncept de vill att deltagarna ska få med sig. Innehållet kokas sedan ner till kortare videosnuttar på 5–7 minuter.

– Det här arbetet ger oss viktig lärdom rent pedagogiskt, och kunskap om ny teknik som vi även kan använda i våra ordinarie utbildningar. Chalmers är ett tekniskt universitet och vi vill ligga i framkanten, säger Maria Knutson Wedel.

Efter grafenkursen står en mooc om hållbarhet i vardagen på tur. Planerad kursstart är maj 2015.

Fakta om moocs
Mooc står för massive open online course; storskalig öppen nätkurs. Det är en avgiftsfri distanskurs som kan läsas av tusentals kursdeltagare till liten lärarinsats. Begreppet mooc tillkom år 2008. Till skillnad från traditionella distansutbildningar har moocar inga antagningskrav. Examineringen sker maskinellt och det finns plattformar där deltagarna kan ha kontakt och diskutera med varandra. Kurserna ger inga högskolepoäng, men väl ett certifikat på genomförd kurs.

För mer information, kontakta:
Maria Knutson Wedel, vicerektor för grundutbildningen, 076-879 71 29, maria.wedel@chalmers.se