Europa satsar på Göteborg för innovation inom tillverkningsindustri

Göteborg blir ett av fem europeiska centra i det nya nätverket för innovation och utbildning i framtidens industriföretag. European Institute of Innovation & Technology, EIT, beslutade 5 december att satsa 450 miljoner Euro för att skapa det nya EIT Manufacturing. Pengarna går till konsortiet där Chalmers, AB Volvo, Sandvik och forskningsinstitutet RISE samarbetar med 46 andra EU-partners.

Målet är att lyfta europeisk industri till en så hög nivå att EU kan möta den stenhårda, globala konkurrensen om kunder och jobb kring tillverkningsindustrin. EIT Manufacturing skall skapa kraftfulla innovationsmiljöer, avancerade utbildningar och massiva fortbildningsinsatser.

– Det är otroligt viktigt för svensk och europeisk industri att kunna konkurrera på en global marknad. Chalmers är stolta över att vara nordeuropeisk värd för en så kraftfull satsning på industriell innovation, utbildning och fortbildning. EIT Manufacturing kommer att stärka Chalmers förmåga att göra nytta för ett långsiktigt hållbart samhälle, säger Stefan Bengtsson, rektor och vd för Chalmers.

Huvudkontoret för EIT Manufacturing placeras i Paris. Programmets fem innovationscentra skall finnas på Lindholmen i Göteborg samt i Wien, Milano, Bilbao och Darmstadt.

– Konkurrensen var tuff. Men vårt konsortium kunde tydligt visa hur industri, akademi och institut kan samarbeta över hela Europa, för att skapa entreprenörskap, nya företag och jobb, säger Johan Stahre, professor vid Chalmers, som har koordinerat den nordeuropeiska gruppen i det vinnande konsortiet.

För mer information, kontakta:
Johan Stahre, professor, Chalmers, och nordeuropeisk koordinator för EIT manufacturing, 031-772 12 88, johan.stahre@chalmers.se
Klaus Beetz, ordförande för EIT manufacturing, klaus.beetz@siemens.com

Mer om: EIT Manufacturing
EIT Manufacturing är en sjuårig satsning, med start i januari 2019. Programmet skall vara i full drift 2020. Med parternas medfinansiering omfattar investeringen totalt två miljarder euro. Strategiska mål är att träna upp medarbetare och engagera studenter, bygga effektivare innovationssystem, genomdriva full digitalisering, sätta individuella kunders efterfrågan i fokus och göra industritillverkning och produkter säkrare, mer miljövänliga, mer hälsosamma och hållbara ur alla tänkbara aspekter. Resurser för innovation, utbildning och fortbildning kommer efter hand att göras tillgängliga för alla intresserade företag, universitet och institut.

Läs mer på EIT:s hemsida: Leading manufacturing innovation is made by Europe

Samt i pressmeddelande: EIT announces two winning innovation communities in manufacturing and urban mobility

Mer om: EIT, European Institute of Innovation & Technology
EIT är en oberoende organisation inom EU, med huvudkontor i Budapest, som sattes upp 2008 för att stärka innovation och entreprenörskap över hela Europa. EIT har sedan dess successivt finansierat och lanserat nätverk av universitet, forskningslabb och företag i satsningar med fokus på klimat, digitalisering, mat, hälsa, energi, råmaterial, tillverkning och urban mobilitet.

Läs mer på: EIT:s hemsida

• produktion

_______________________

Chalmers tekniska högskola i Göteborg forskar och utbildar inom teknik och naturvetenskap på hög internationell nivå. Universitetet har 3 100 anställda, 10 000 studenter och utbildar ingenjörer, arkitekter och sjöbefäl.

Med vetenskaplig excellens som grund utvecklar Chalmers kompetens och tekniska lösningar för en hållbar värld. Genom globalt engagemang och entreprenörsanda skapar vi innovationskraft, i nära samarbete med övriga samhället. EU:s största forskningsinitiativ – Graphene Flagship – leds av Chalmers, liksom bygget av en svensk kvantdator.

Chalmers grundades 1829 och har än idag samma motto: Avancez – framåt.