I dag invigs AstaZero – världens första fullskaliga testmiljö för framtidens trafiksäkerhet

PRESSMEDDELANDE FRÅN ASTAZERO, CHALMERS OCH SP SVERIGES TEKNISKA FORSKNINGSINSTITUT

21 augusti invigs världens första fullskaliga testmiljö för framtidens trafiksäkerhet. Här får fordonstillverkare, forskningsinstitut, universitet och högskolor från hela världen unika möjligheter att arbeta fram nya lösningar för ökad trafiksäkerhet. AstaZero-anläggningen, som har kostat cirka 500 miljoner kronor, är placerad utanför Borås. Den ägs av SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut och Chalmers.

Många olyckor skulle förhindras om fler bilar varit försedda med aktiva säkerhetssystem. Det vill säga sensorer och avancerad elektronik som tar över förarens roll och blixtsnabbt fattar korrekta beslut som gör att bilen kan bromsa, svänga undan och undvika frontalkrocken. Autonoma, självkörande, bilar är en annan innovation som hör framtiden till.

Globalt sett omkommer cirka 1,2 miljoner människor årligen enligt FN. 20-30 miljoner skadas varje år. Kostnaderna för den redan hårt belastade sjukvården är astronomiska.

– Bilar som agerar på egen hand kan låta som science fiction, men mycket teknik finns redan framtagen och utvecklingen går oerhört fort. Det är ju faktiskt människor som vållar olyckor, inte halka eller dimma. Kan vi eliminera den mänskliga faktorn, kan vi också eliminera antalet olyckor, säger Pether Wallin, vd för AstaZero.

Alla trafikslag och alla trafiksituationer kommer att kunna testas på AstaZero. Från motorväg till stadsmiljö med uppbyggda kvarter. Hela anläggningen är dessutom uppkopplad. I framtiden kommer nämligen våra bilar också att vara det. Bilarna får möjlighet att kommunicera med varandra, exempelvis för att varna bakomliggande bilar för halka.

– AstaZero blir även användbart för forskare och trafikexperter som vill öka säkerheten för fotgängare, cyklister och andra oskyddade trafikanter – ett område som hamnat i skymundan, säger Pether Wallin.

Samarbetspartners och finansiärer är bland annat AB Volvo, Volvo Cars, Autoliv, Scania, Västra Götalandsregionen, Borås Stad, FFI, Tillväxtverket och Test Site Sweden.

AstaZero står för Active Safety Test Area och Zero som syftar till Sveriges riksdags vision för trafiksäkerhetsarbete om noll döda och svårt skadade i trafiken i Sverige.