Inbjudan till pressvisning och vernissage: När tekniken möter människan

Utställning den 22 april – 14 maj 2006 på Röhsska museet i Göteborg När tekniken möter människan Är tekniken hård och människan mjuk? Det är frågan som Chalmers studenter i teknisk design ställs inför när de skall genomföra sina examensarbeten. Hur de arbetat med frågan och anpassat produktutvecklingen till den kan man se i utställningen ”När tekniken möter människan” på Röhsska museet i Göteborg den 22 april – 14 maj 2006. I år är det 13 nyexaminerade civilingenjörer i teknisk design som ställer ut sina examensarbeten bland de 33 projekt om ”Design på Chalmers” som totalt visas upp. Utställningen utgör en bred provkarta på designproblem som studenterna fått att lösa, allt från att stärka ett företags varumärke till att konstruera häftiga skidhjälmar, cykelhjälmar som faller barnen i smaken, papperskorgar som rymmer mer, utformning av lekplatser eller hur man styr en bil via displayer. Dessutom visar forskarstuderande inom området prov på sin verksamhet och förtydligar hur svårstyrda kärnkraftverk är och mycket mer. ”Vi utbildar teknologerna till att möta industrins behov av personer som kan hantera designproblemen på ett operativt plan men som också skall kunna leda designprocesser på strategisk nivå i ett företag. Utbildningen ger således både kunskaper om samspelet form och funktion och om människors behov och teknikens möjligheter. Programmet förenar studier inom naturvetenskap, tillverknings- och maskinteknik med studier inom huvudämnet design. Studenterna får träning i att leda, organisera och genomföra verklighetsanknutna projekt och möjligheter att träna samarbete med olika externa aktörer i arbetet med att ta fram nya produkter,” säger professor Ulrike Rahe. Chalmers utbildningslinje Teknisk design är en av de mest populära tekniska utbildningarna i landet. Den har dessutom i år utsetts till landets bästa teknikutbildning av Teknikföretagen. Välkommen på pressvisning torsdagen den 20 april kl 10.00, då Chalmersstudenterna finns på plats. Vernissage lördagen den 22 april kl 13.00. Jan Bengtsson, chef för avd Body & Trim (den tekniska sidans motpart till Design), Volvo Cars Corporation och Professor Ulrike Rahe, avd Design på Chalmers, invigningstalar. Bilder och info om utställare Högupplösta, nedladdningsbara bilder finns på Chalmers Nyheter, Bilder till media, http://chalmersnyheter.chalmers.se/bildermedia/bildkategori.jsp?category=212. Fotograf: Jan-Olof Yxell, Chalmers. För annat bildmaterial i katalogen kontakta Ulrike Rahe. Information om utställningen Utställningsansvarig Röhsska museet, Mikael Nanfeldt, mikael.nanfeldt@designmuseum.se och Ulrike Rahe, ulrike.rahe@me.chalmers.se Mediaansvarig på Röhsska museet: Birgitta Wåhlander, birgitta.wahlander@designmuseum.se Röhsska museet Vasagatan 37–39, Göteborg. Telefon 031-61 38 50 www.designmuseum.se Öppettider: tisdag 12–20, onsdag–fredag 12–17, lördag–söndag 11–17. Chalmersstudenter visar utställningen söndagar och tisdagar. För exakta tidpunkter se www.designmuseum.se Utställare: Basic Design * 3D – Kubvariationer * Färg – Kontraster Projekt * Lathund för lekplatsutformning * Hur bär man 17 kg polisutrustning rätt? * Hörselhjälpmedel för multifunktionellt bruk * Flexibel väska för sjukvård i hemmet * Partikelsensor för mätning av stenkross * Förbättring av miljön i lastbilshytt * Hopfällbar pall * Cykelhjälmar för barn * Två företag förenade i en instrumentbräda * Phil är sen Highlights * Prisvinnande fällbord * Användning av kapmaskiner * Återvinningsbar vinförpackning av aluminium * Anpassat glas och tallrik Examen Tekniska innovationer och koncept * Emma Widehäll, Utveckling av en kompakterande papperskorg för offentliga toaletter * Maud Ahlberger Comi, Låssystem för MC * Carl Stein, Optimal placering av ett asymmetriskt tandimplantat Nya produktidéer och koncept * Petra Enarsson/Sara Larsson, Mobila möbler för växande datoranvändning i hemmet * Eva Voelkerling/Anna Åhlgren, Produktsystem för bilbarnstolar Ergonomi och säkerhet * Oscar Ternbom, Skidhjälm för friåkning Varumärke, identitet och marknad * Karin Sjöö, Förpackningsdesign för att öka patienters följsamhet * David Lindskog, Varumärkesstrategier baserade på industridesignmetodik Instrument, display och information * Ingrid Pettersson, Utveckling av användargränssnitt för avancerade bilinställningar i ett displaybaserat system * Louise Wallentin, Ett flerfunktionellt mobilt instrument till segelbåtar Visualisering * Joakim Cederberg, Visualiseringar av nya produktidéer Forskning Design och kommunikation * Sara Persson, Arena för tvärdisciplinär samverkan Designkvalitet och kravhantering * Andreas Dagman, Robust formuppdelning – Hur länkas produktform med tillverkningsaspekter? * Karin Forslund, Visuellt robusta produkter – Hur upplevs geometrisk variation? Design och ergonomiutvärdering * Anna Thunberg, Utformning av larmsystem i kontrollrum med hänsyn till operatörens mentala förutsättningar * Lars-Ola Bligård, Utveckling av användarvänlig och hanteringssäker medicinsk teknik Design och upplevelse * Viktor Hjort, Design & emotion – Om affektiva relationer till produkter -- Jorun Fahle Tel:+46 (0)31-772 25 56 jorun.fahle@chalmers.se Informationsavdelningen, Chalmers tekniska högskola, 412 96 Göteborg Public Relations and Press Office, Chalmers University of Technology, SE-412 96 Göteborg, Sweden www.chalmers.se