Bra med omfattande tunnelbaneutbyggnad

Pressmeddelande   •   Jun 26, 2013 11:38 CEST

Stockholms län är en av Europas snabbast växande regioner och en attraktiv plats för företagsetableringar. Därför välkomnar Stockholms Handelskammare att regeringens utredare förordar en omfattande utbyggnad av tunnelbanan i Stockholmsregionen. Handelskammaren har i två decennier pläderat för en utbyggd tunnelbana.

-  Det mest effektiva sättet att utnyttja det begränsade utrymmet för trafiken i huvudstadsregionen är att bygga ut tunnelbanan eftersom den kan transportera många människor snabbt. Det är nödvändigt när regionen växer med två fullsatta bussar varje dag. Regeringen måste stå för en stor del av kostnaden för att bygga ut tunnelbanan i Sveriges viktigaste tillväxtregion.

Det säger Stockholms Handelskammares näringspolitiska expert Anna Wersäll.

- Det är dock oroande att förhandlingspersonerna inte nämner något om behovet av att bygga ut tunnelbanan till Täby. Dessutom är det förvånande att de inte talar om lösningen att kombinera tunnelbana till Nacka och Österled i en och samma tunnel, avslutar Anna Wersäll.

Handelskammarens förslag i korthet:

·  Bygg ut tunnelbanan, pendeltåg och regionaltåg. Staten bör ta ett finansieringsansvar för tunnelbaneutbyggnaden. I första hand till Nacka, Nya Karolinska och Täby.

·  Det behövs andra finansieringslösningar än statliga och kommunala anslag, såsom OPS (offentlig-privat-samverkan) och även brukaravgifter.

Pressbilder på Anna Wersäll finns på http://www.chamber.se/filearchive/3/37425/Anna_Wersall_press_stor_portratt.jpg

Kontakta Andreas Åström, kommunikationschef på Stockholms Handelskammare, för mer information 073-633 55 55.

Stockholms Handelskammare är sedan 1902 den ledande organisationen för företag och företagare i huvudstadsregionen som omfattar Stockholms- och Uppsala län. Vår verksamhet spänner från det lokala till det internationella planet och vi är engagerade i allt som kan förbättra företagens villkor; från bostadsmarknaden i regionen till internationell frihandel. Vi är en populär mötesplats för våra 2 000 medlemsföretag som har en halv miljon anställda. Handelskammaren är också en betrodd tredjepart med ett av världens ledande skiljedomsinstitut. Läs mer om Handelskammaren på www.chamber.se.