Brexit bromsar investeringar

Pressmeddelande   •   Maj 13, 2016 13:37 CEST

Andreas Hatzigeorgiou

En ny analys av Stockholms Handelskammare visar att brexit kan bli värre än tidigare befarat. Storbritannien är en av Sveriges viktigaste exportmarknader men även tredje största utländska investeraren i Sverige. Dessutom har svenska företag betydande investeringstillgångar placerade i Storbritannien. Svenska investeringar i Storbritannien kan minska med 35 miljarder.

- Ett brittiskt utträde ur EU riskerar inte bara att påverka handeln mellan Sverige och Storbritannien, utan riskerar även att minska svenska investeringar i landet. När investeringarna minskar så är det en kostnad för tillväxt och jobb, särskilt för Stockholm. Från svenskt håll behövs nu en strategi och en plan för att säkra svenska ekonomiska intressen om britterna väljer att lämna EU, säger Andreas Hatzigeorgiou, chefekonom på Stockholms Handelskammare.

För ytterligare kommentarer kontakta Andreas Åström, kommunikationschef Stockholms Handelskammare, 073-633 55 55.

Fakta om rapporten:

Utländska direktinvesteringar är centralt för det svenska näringslivets internationalisering. Att företag investerar i andra länder möjliggör för synergier och positiva spridningseffekter. Inte minst sker det genom ökad konkurrens och introduktion av ny teknik. I sin tur främjar detta ekonomisk tillväxt och utveckling.

Brittiska företag sitter på den tredje största portföljen av utländska direktinvesteringar i Sverige. Storbritanniens investerade tillgångar i Sverige uppgår till drygt 300 miljarder kronor, vilket motsvarar hela åtta procent av svensk BNP.

Storbritannien är även en viktig marknad för svenska direktinvesteringar i utlandet. Värdet av de svenska direktinvesteringarna i Storbritannien uppgår till drygt 160 miljarder kronor, vilket motsvarar cirka 40 procent av svensk BNP. Det gör Storbritannien till den sjunde viktigaste marknaden för svenska direktinvesteringar i utlandet, och den femte viktigaste i EU.

För Sveriges del innebär brexits påverkan på investeringar nya orosmoln eftersom Storbritannien står för en betydande andel av direktinvesteringarna i Sverige. Dessutom är Storbritannien en viktig marknad för svenska företags direktinvesteringar i utlandet.