Claes Sandgren ny ordförande för Institutet Mot Mutor

Pressmeddelande   •   Jan 21, 2008 08:56 CET

Professor Claes Sandgren har tillträtt som ordförande för Institutet Mot Mutor. Sandgren är innehavare av Torsten och Ragnar Söderbergs professur i rättsvetenskap och arbetar vid Stockholms Universitet, Juridiska fakulteten.

- Det behövs en tydligare mutlagstiftning som är väl anpassad till näringslivets behov av en sund konkurrens. Domstolsavgöranden från senare tid har visat svårigheter att förutse vad som är godtagbart och vad som kan leda till åtal. Institutet har redan engagerat sig i detta och uppvaktat justitieministern och det arbetet kommer jag att fortsätta att driva, säger Claes Sandgren, nyvald ordförande för Institutet Mot Mutor.

Mer om Claes Sandgren finns att läsa på: http://www.juridicum.su.se/jurweb/kontakt/person.asp?personid=112&lang=swe

Pressbild finns på: http://www.institutetmotmutor.se/_upload/imm/claes_sandgren_high.jpg

För kommentarer nås Claes Sandgren på 073-935 54 53.

Tidigare ordförande för Institutet Mot Mutor bl.a. har varit: Jur dr Thorsten Cars, professor Madeleine Leijonhufvud och advokat Claes Beyer.

Institutets rapport om en förändrad mutlagstiftning finns på: http://www.institutetmotmutor.se/_upload/imm/imm_rapport_hela.pdf

Om Institutet Mot Mutor
Institutet Mot Mutor (IMM) är en ideell näringslivsorganisation som inrättades 1923. Institutets kansli är placerat hos Stockholm Handelskammare. Institutet har till uppgift att verka för god sed för beslutspåverkan inom näringslivet liksom samhället i övrigt och att söka motverka användningen av mutor och andra otillbörliga förmåner som medel för sådan påverkan. IMM:s huvudmän är Stockholms Handelskammare, Föreningen Svensk Handel och Svenskt Näringsliv. Utöver dessa har IMM ett antal stödjande medlemmar.

Genom att skicka din kommentar accepterar du att dina personuppgifter behandlas i enlighet med Mynewsdesks <a href="http://www.mynewsdesk.com/se/about/terms-and-conditions/privacy_policy">Integritetspolicy</a>.