Förenklad andrahandsuthyrning ger fler bostäder

Pressmeddelande   •   Dec 18, 2012 12:56 CET

I eftermiddag fattar Sveriges riksdag ett viktigt beslut att göra det enklare för människor att hyra ut sin bostadsrätt i andra hand. Stockholms Handelskammare har sedan 2002 arbetat för förenklad andrahandsuthyrning och beräkningar visar att reformen kan skapa tusentals nya bostadstillfällen.

- Bostadsmarknaden utgör i dag ett allvarligt tillväxthinder för storstadsregionerna. Regeringens förslag om förenklad andrahandsuthyrning är därför ett viktigt steg i rätt riktning. Det är bra att den som hyr ut i andra hand får ta ut en hyra som åtminstone motsvarar kostnaden för räntor och avgifter. Men det är bekymmersamt att oppositionen sätter käppar i hjulen när de vill bevara bostadsrättsföreningarnas styrelseveto i samband med uthyrning. Det finns en betydande risk att långt färre bostäder än beräknat kommer att frigöras.

Det säger Maria Rankka, VD Stockholms Handelskammare, i en kommentar till det beslut riksdagen förväntas fatta i eftermiddag om förenklad andrahandsuthyrning för bostadsrättsägare.

- Huvudstadsregionen har de senaste åren vuxit med två fullsatta SL-bussar varje dag och detta har förvärrat bostadsbristen. Våra beräkningar visar att det i dag saknas 110 000 bostäder i Stockholm. Det sätter stor press på regionens möjligheter att vara den tillväxtmotor landet behöver, avslutar Rankka.

För mer information kontakta Stockholms Handelskammares kommunikationschef Andreas Åström 073-633 55 55.

Stockholms Handelskammare är den ledande organisationen för företag och företagare i huvudstadsregionen som omfattar Stockholms- och Uppsala län. Vår verksamhet spänner från det lokala till det internationella planet och vi är engagerade i allt som kan förbättra företagens villkor; från bostadsmarknaden i regionen till internationell frihandel. Vi är en populär mötesplats för våra 2 400 medlemsföretag som har en halv miljon anställda. Handelskammaren är också en betrodd tredjepart med ett av världens ledande skiljedomsinstitut. Läs mer om Stockholms Handelskammare på www.chamber.se.