Hur skapar vi en huvudstadsregion i världsklass?

Pressmeddelande   •   Feb 07, 2011 15:52 CET

Huvudstadsregionen Stockholm och Uppsala är Sveriges tillväxtmotor. Här skapas nära en tredjedel av landets BNP och här startas var tredje nytt företag. Men huvudstadsregionen står inför många utmaningar där det krävs ett tydligare samspel mellan näringslivet och politiken. På Distinget i Uppsala möts näringslivet och politiken för att diskutera hur vi skapar en huvudstadsregion i världsklass.

Deltar på Distinget gör bland andra Stockholms Handelskammares VD Maria Rankka, landshövdingarna Peter Egardt och Per Unckel samt forskaren Jan Jörnmark.

Tid: Tisdagen den 8 februari kl 15.00-19.30

Plats: Uppsala Konsert & Kongress, Vaksala Torg 1, Uppsala

Media är varmt välkomna. Kontakta Handelskammarens kommunikationschef Andreas Åström för mer information, 073-633 55 55 eller andreas.astrom@chamber.se.

Mer information om Distinget www.chamber.se/distinget

Om Distinget

Distinget var en forntida marknad i Uppsala, som förr innebar både blot och tingsförhandlingar vid tiden för Disadagen. I äldre tid avhölls de vid första fullmånen efter trettondagen, men Distingen inträffar nu med sin marknad alltid i början av februari. Distinget, regionens årliga möte mellan politik och näringsliv, arrangeras av Handelskammaren i samarbete med Länsstyrelsen Uppsala län, Regionförbundet Uppsala län, Uppsala kommun och Mercuri Urval.

Stockholms Handelskammare är en näringslivsorganisation bestående av företag i Stockholms och Uppsala län. Handelskammaren grundades 1902 och har till uppgift att underlätta handel och utbyte och verka för ett bättre företagsklimat i regionen. Handelskammaren har 2400 medlemsföretag som i sin tur har en halv miljon anställda. Läs mer om Stockholms Handelskammare på www.chamber.se