Pressinbjudan: Bygg ett tätare Uppsala

Pressmeddelande   •   Feb 02, 2016 11:23 CET

På Handelskammarens Disting #uppsala24h möter studenter och unga entreprenörer länets ledande befattningshavare inom näringsliv och politik för samverka kring hur Uppsala kan utvecklas och bli attraktivare. För att bli Sveriges attraktivaste storstadsregion krävs mycket tätare bebyggelse. Det är även viktigt att länets beslutsfattare driver på regeringen så att vi bygger fyra järnvägsspår längs hela sträckan Uppsala och Stockholm. Detta kan ge 100 000 nya bostäder längs sträckan.

- Om vi ska lyckas skapa ett bredare utbud av spännande mötesplatser och riktig storstadskänsla i Uppsala så måste beslutsfattarna våga tänka friare och se mer möjligheter. Det innebär att staden bör bli tätare.

Det säger Göran Brocknäs, regionchef Handelskammaren i Uppsala.

- Till 2050 kommer en stor del av Sveriges befolkning att bo och arbeta i stråket mellan Stockholm och Uppsala. De största tillväxthindren i både Uppsala- och Stockholmsregionen är bristen på bostäder och behovet av bättre kommunikationer. Med fyra spår, nya stationslägen och 100 000 nya bostäder stärker vi hela Sveriges tillväxt och attraktivitet. Fyrspår är en nationell angelägenhet, avslutar Göran Brocknäs.

Tid: Tisdag den 2 februari kl 15:00-19:00 (fika från 14:30)
Plats: Uppsala Konsert & Kongress, B-salen, Vaksala torg 1, Uppsala

För ytterligare kommentarer kontakta Stockholms Handelskammares kommunikationschef Andreas Åström, 073-633 55 55.