Steg i rätt bostadsriktning

Pressmeddelande   •   Feb 20, 2017 11:00 CET

Hyresgästföreningen, Familjebostäder, Stockholms hem och Svenska bostäder har återigen tagit fram en överenskommelse kring en mer lägesanpassad hyressättning i Stockholms stad. Detta gjordes redan 2009 och kallades Stockholmsmodellen. Tyvärr fick detta liten betydelse.

- Det är ett steg i rätt bostadsriktning att Hyresgästföreningen är villiga att tillåta lägre hyror för lägenhetsinnehavare i ytterstaden och högre hyror för personer med attraktiva hyreskontrakt i innerstaden. Det borde vara självklart att fastighetens standard och bostadsområdets karaktär samt läge återspeglar sig i hyran.

Det säger Daniella Waldfogel, näringspolitisk expert, med anledning av att Hyresgästföreningen i dag uppger på DN Debatt att hyresbostadens läge ska få större inverkan på hyressättningen.