Charge Amps hypotes bekräftad

På uppdrag av svenska green tech –bolaget Charge Amps har en student på Ångströms Laboratoriet vid Uppsala Universitet skrivit en masteruppsats om 30 poäng i ämnet Elbilsladdning i anslutning till bostadsfastighet. Syftet var att utreda hur man kraftigt bygger ut laddinfrastrukturen i bostads och kontorsfastigheter. Matematikern Joakim Munkhammar, som doktorerat på elbilsladdning ansåg att en laboration och modellering skulle göras utifrån typfallet sex stycken uppkopplade 16A boxar med 3 fas installation samt de sex vanligaste elbilarna och laddhybriderna.

Andreas Lundgren har i sin masteruppsats kunnat visa att sammanlagringseffekten är sådan att laddningen av sex elbilar i en fastighet med en 1 fas 16A laddbox per bil, även utan laststyrning, fungerar utan att ge upphov till kostsamma effektpikar för nätanslutningen. Sammanlagringseffekten är den maximala uttagna effekten och tar hänsyn till att elförbrukare inom ett belastningsområde inte belastar elledningarna samtidigt under dygnet.Med Charge Amps lösning för laststyrning av sex elbilar eller fler, i grupper om sex platser, med 3 fas installation av HALO Wallbox™ 3,7 kW är tröskeln för fastighetsägare konstaterat låg.

• Vetenskap, teknik

• elbilsladdning
  • brf
  • chalmers