Chemrec skriver avtal med China Tianchen Engineering Corporation om anläggningar för andra generationens biodrivmedel

Chemrec skrev idag under ett samarbetsavtal med China Tianchen Engineering Corporation, TCC, för att globalt erbjuda kompletta och nyckelfärdiga anläggningar baserade på Chemrecs svartlutsförgasningsteknik och gemensamt marknadsföra tekniken – en överlägsen väg till andra generationens biodrivmedel eller grön el.

Underskriften av avtalet skedde I Stockholm vid en ceremoni i Rosenbad i närvaro av Kinas och Sveriges premiärministrar, Wen Jiabao och Fredrik Reinfeldt.

Enligt avtalet kommer Chemrec och TCC ta fram ett erbjudande som omfattar konstruktion, upphandling och montage samt projekt- och prestandagarantier för kompletta anläggningar för att möta kraven för projektfinansiering av svartlutsförgasningsbaserade drivmedelsanläggningar. TCC kommer också att assistera med anskaffning av finansiering.

TCC är också under avtalet godkänd av Chemrec som leverantör av kompletta nyckelfärdiga anläggningar baserade på Chemrecs teknik, med nyckelutrustning för förgasningen konstruerad och levererad av Chemrec.

”TCC har omfattande erfarenhet av konstruktion och montage av anläggningar för förgasning, gasrening och syntes. Det här avtalet tillför våra projekt erfaren kompetens för kostnadseffektiv konstruktion, inköp och montage. Det ger oss också möjlighet att erbjuda våra kunder kompletta systemlösningar i industriell skala”, säger Chemrecs VD Max Jönsson.

Bildtext: Wang Zhiyuan, President, TCC och Max Jönsson, VD, Chemrec.

För ytterligare information kontakta Chemrec AB:
Max Jönsson, VD    073 628 58 40, e-post max.jonsson@chemrec.se
Jonas Rudberg, vVD    070 662 35 71, e-post jonas.rudberg@chemrec.se
Bildmaterial finns tillgängligt under www.chemrec.se/TCC-press-release.aspx

Om TCC
TCC är ett ledande internationellt ingenjörsföretag. TCC erbjuder tjänster för konstruktion, inköp, montageledning och idrifttagning av industriella anläggningar. TCC är listat som en av världens 225 största anläggningsleverantörer och världens 200 största konstruktionsföretag. TCC har utfört tusentals projekt i över 30 länder.
För mer information se www.china-tcc.com

Om Chemrec
Chemrec är ett svenskt företag som utvecklar och kommersialiserar för svartlutförgasning, genom svartlutens unika egenskaper och integrationen med massabruk erbjuder Chemrecs teknologi en överlägsen väg till andra generationens biodrivmedel eller grön el med biomassa från skogen som bas. Bolagets aktieägare inkluderar VantagePoint Venture Partners, Volvo Technology Transfer, Environmental Technologies Fund och Nykomb Synergetics.
För mer information se www.chemrec.se.

• biodme
  • green fuels