Officella priser för nya Chevrolet Corvette Stingray Coupé 2014

STOCKHOLM - Chevrolets senaste version av Corvetten, Stingray, anländer till återförsäljare i slutet av året. Priset för den sjunde generationen börjar från 665.000 SEK.

Corvette Stingray kommer att vara fullt utrustad och trimmad för att möta de sevsnak kundernas högt ställda krav. Den kommer bland annat med Z51 Performance Pack som standard, vilket inkluderar:

■ Förbättrat aerodynamikpaket för optimerad stabilitet i höga hastigheter
 ■ Elektronisk differential
 ■ Uppgraderade stötdämpare, fjädrar och krängningshämmare
 ■ Uppgraderad utväxling för sportigare köregenskaper
 ■ Torrsump
 ■ Ventilation för differential och växellåda
 ■ Större fälgar 19x8.5 tum fram och 20x10 tum bak
 ■ Större bromsar 345 mm fram och 338 mm bak

Dessutom har Z51 Performance Pack den senaste verionen av Magnetic Ride Control (tillval i USA) som är avstämda för europeiska vägar, liksom Performance Traction Management och ljudligare avgassystem.

"Corvette har inspirerat miljontals människor genom generationer, och nya Stingray är inget undantag. De framsteg inom design, teknik och ingenjörskonst har gett oss en bil som kommer att definiera decenniet och långt överträffa konsumenternas förväntningar ", säger Dr. Thomas Sedran, President & Managing Director, Chevrolet Europe. "Corvette Stingray kommer inte bara att dominera rent prestandamässigt utan kommer även att vara en tuff konkurrent vad gällande pris."

Kraften kommer från den helt nya 6.2L LT1 V8-motorn i kombination med en 7-växlad manuell växellåda med Active Rev Matching. Motorn ger 460 hk (343 kW) vid 6000 rpm och 630 Nm vid 4.600 rpm*. Nya Stingray är därmed den starkaste instegsmodellen någonsin. Den väntas nå 100 km/h på runt fyra sekunder, men samtidigt ge förbättrad bränsleekonomi.

Dessutom kommer Corvette Stingray med den nya generationen entertainmentsystemt, MyLink. Man styr två stycken 8-tums högupplösta skärmar (en är för instrumentpanelen)  där man får tillgång till allt ifrån användbara appar till radio, USB-port, SD-kort och Bluetooth (handsfree och audio stream).

Corvette Stingray anländer till Sverige i slutet av 2013, men går att förbeställa redan idag.

* SAE-certifierad uppgifter

• Motor

• corvette stingray pris
  • corvett pris 2014
  • corvette 2014
  • corvette c7
  • corvette c7 pris

Chevrolet grundades i Detroit 1911 och är den fjärde största biltillverkaren i världen med en försäljning på nästan 5 miljoner fordon i mer än 140 länder. Chevrolet erbjuder bränslesnåla bilar med kraftfull prestanda, uttrycksfull design, hög kvalitet och Chevrolet MyLink.
Det europeiska modellutbudet består av bland annat de små citybilarna Spark och Aveo, den lilla Trax SUV, den kompakta Cruze, familjebilen Orlando, den kompakta Captiva SUV, mellanklassbilen Malibu, de legendariska sportbilarna Camaro och Corvette samt elbilen Volt med lång räckvidd. Mer information finns på www.chevrolet.se
och www.media.chevroleteurope.com

Joakim Jonsson

Presskontakt Product & PR Manager Chevrolet Sverige AB / Finland OY +46 8 632 85 49