Pressmeddelande -

Cibes Lift Group stärker sin position i Storbritannien genom uppköpet av Platform Lift Solutions, baserade i Hartlepool.

Cibes grundades i Sverige 1947 och är idag världsledande inom segmentet för lågfartshissar. Cibes Lift har en årlig omsättning på 560 MSEK och över 290 anställda i Europa och Asien.

I Storbritannien är Cibes Lifts hissar kända för sin design, höga kvalitet och säkerhet. Hissar från Cibes Lift tillverkas i Sverige med kunder och återförsäljare i mer än 50 länder världen över. Dotterbolagen återfinns i Norge, Finland, Nederländerna, Belgien, Storbritannien, Spanien, Frankrike, Hong Kong och Kina, expansionen i världen fortsätter.

Cibes Lift Group har haft ett nära samarbete med Platform Lift Solutions i 8 års tid. Platform Lift Solutions kommer att samarbeta med Cibes Lift Groups befintliga dotterbolag i Storbritannien Axess4All, under det gemensamma bolaget Cibes Lift UK.

Uppköpet av Platform Lift Solutions kommer att avsevärt stärka Cibes Lifts närvaro i nordöstra delen av landet. Cibes huvudkontor i Storbritannien kommer att ligga i Leicester, medan befintliga lokaler i Hartlepool kommer att inrymma både sälj- och marknadskontor samt ett utbildningscenter för montörer och servicetekniker.

Cibes hissar finns över hela Storbritannien och har installerats i många olika miljöer, som exempelvis butiker, restauranger, kontorsbyggnader, skolor och offentliga byggnader.

Mats Engblom, VD för Cibes Lift Group säger: “Vi är mycket nöjda med uppköpet av vår partner Platform Lift Solutions.”

“Marknadspotentialen i Storbritannien är mycket stor och den här affären gör det möjligt för Cibes Lift Group att stärka sin service och kundsupport till våra distributörer, hissinstallatörer och kunder i landet.”

“Från ett logistiskt perspektiv är Leicester perfekt som huvudkontor för vårt engelska bolag, särskilt när vi nu har stärkt vår position i den nordöstra regionen. Vi har nu ett säljnätverk som täcker hela landet och vår stora och långsiktiga satsning i Storbritannien gör att våra kunder kan förlita sig på oss som en pålitlig leverantör.”

“Senare i år har vi också planer på att öppna ett kontor i London. Utvecklingsmässigt befinner sig Cibes Lift Group i en spännande fas och vi ser fram emot en ljus framtid med stark tillväxt.”

• Samhälle

• arkitektur
  • byggobjekt
  • fastigheter
  • hiss
  • hissar
  • produktutveckling
  • teknik

Cibes Lift Group är Europas ledande tillverkare av lågfartshissar för offentliga och privata miljöer. Koncernen utvecklar, tillverkar och säljer hisslösningar med modeller från små plattformsstorlekar avsedda för privata hem, till stora hissar för kommersiella byggnader med max laster upp till 1000 kg. Distributörerna återfinns i 50 länder och produkterna säljs under varumärkena: Cibes Lift, Kalea Lifts och NTD Lifts. Företaget är under stark tillväxt och omsätter idag drygt 560 M SEK, ca 290 anställda i nio länder med huvudkontor och tillverkning i Gävle, Sverige.