Gäster från hela världen kommer till Gävle när Cibes firar 70-årsjubileum

Det har nu gått 70 år sedan Bertil Svedberg fick sin hissidé. Cibes Lift Group, med huvudkontor och tillverkning i Gävle, har rötter som går tillbaks till 1947. Civilingenjören Bertil Svedberg (Civilingenjör Bertil Svedberg = Cibes) startade då tillverkning av varuhissar och det tillverkades ett 30-tal hissar per år. Den 6-7 september firar Cibes att företaget fyller 70 år och man gör det tillsammans med anställda och inbjuda gäster från hela världen som kommer till Gävle.

Att Cibes är ett internationellt företag kommer att märkas under 70-årsjubileet, som går av stapeln i Gävle den 6-7 september. Ett 60-tal av de inbjudna gästerna kommer från exempelvis Sydamerika, Australien, Kina och Europa. Cibes medarbetare deltar också i jubileet liksom koncernens nya ägare, investeringsbolaget Nalka, som förvärvade Cibes tidigare i år. Några av programpunkterna är rundvandring på fabriken, presentation av koncernens framtidsplaner och nya ägarna, information om kommande produktlanseringar samt en avslutande middag med underhållning på Gävle konserthus.

Mats Engblom, koncernchef för Cibes Lift Group, ser fram emot 70-årsfirandet, han ser det också som lite av ett avstamp mot nya framtidsmål.

• -Det är givetvis fantastiskt roligt att vi har möjlighet att genomföra ett så stort evenemang. Jubileet är också ett utmärkt tillfälle att informera om de framtidsplaner vi har för koncernen. Under det senaste året har vi haft en tillväxt på mellan 15-20 % vilket vi är mycket nöjda med. Samtidigt finns det en fortsatt potential till expansion och våra nya ägare har höga ambitioner gällande våra tillväxtmål. Vi står också inför lanseringen av ett nytt produktprogram. Det i kombination med att vi ständigt utvecklar vår försäljning ute i dotterbolagen genom en kundnära marknadsstrategi gör att jag ser mycket positivt på framtiden. Vi är starka på många marknader men kommer att flytta fram vår marknadsposition ytterligare de närmaste åren, säger Mats Engblom.

Cibes Lift Group är en i högsta grad pigg 70-åring. Den geografiska expansionen har varit intensiv de senaste åren med etableringar av egna säljkontor och dotterbolag i exempelvis Kina, Hong Kong, Spanien och Frankrike. Koncernen befinner sig i en tillväxtfas och den förväntas fortsätta i takt med att marknadssatsningarna intensifieras både runt om i Europa och på mer avlägsna marknader.

• Arkitektur

• byggbranschen
  • verkstadsindustri
  • tillverkningsindustri
  • produktutveckling
  • hissar
  • hiss

Cibes Lift Group är Europas ledande tillverkare av lågfartshissar för offentliga och privata miljöer. Koncernen utvecklar, tillverkar och säljer hisslösningar med modeller från små plattformsstorlekar avsedda för privata hem, till stora hissar för kommersiella byggnader med max laster upp till 1000 kg. Distributörerna återfinns i 48 länder och produkterna säljs under varumärkena: Cibes Lift, Kalea Lifts och NTD Lifts. Företaget är under stark tillväxt och omsatte 2016 drygt 700 M SEK, ca 400 anställda i fjorton länder med huvudkontor och tillverkning i Gävle, Sverige.

Mats Engblom

CEO Cibes Lift Group +4626171400