Idrottsforskningen får 18 miljoner

Forskningsbidrag för 2013 finns nu att söka från Centrum för idrottsforskning (CIF). Den totala summan att fördela är beräknad till cirka 18 miljoner kronor.

Forskare kan söka forskningsbidrag i form av: projektbidrag, studiestöd till forskarstuderande, lönemedel till nydisputerade och organisationsstöd. Beslut om tilldelning tas av CIF:s styrelse den 4 december 2012 efter beredning i CIF:s vetenskapliga råd. CIF delar varje år ut närmare 20 miljoner kronor till svensk idrottsforskning.

Särskilda satsningar:

• HBT och idrott
    CIF fortsätter satsningen på forskning kring HBT-personer. Siffror från Ungdomsstyrelsen visar bl.a. att homo- bisexuella och transpersoner har sämre hälsa än andra. Det är färre homosexuella som föreningsidrottar jämfört med gruppen heterosexuella. Det gäller även för besök på idrottsevenemang.
  • Barn- och ungdomsidrott
    Forskning på barn- och ungdomsidrott har varit ett prioriterat område för CIF under de senaste åren. Satsningen fortsätter även i år med medel avsatta för projekt.
  • Elitidrott
    Även satsningen på elitidrott forstsätter.

Läs mer på Centrum för idrottsforsknings hemsida