Cind länsvinnare av Sveriges största innovationspris – Stiftelsen Skapa

Cind AB är ett nystartat företag som utvecklat ett system som drastiskt effektiviserar volym- och vederlagsmätningen inom skogsindustrin. Tidigare i år blev man utsedd till en av vinnarna på 33-listan, en av Sveriges mest prestigefyllda utnämningar för unga teknikbolag. Nu har bolaget återigen blivit erkänt för sin innovativa teknik och konkurrenskraftiga produkt genom att man blir länsvinnare i Jönköping för Stiftelsen Skapas innovationspris. Nationella finalen hålls i Stockholm där Cind är med och tävlar om stora prispengar.

Vår utrustning innebär stora effektiviseringsvinster inom volymmätning, vilket de stora skogsindustrierna inser. Det är ett fantastiskt exempel på hur man kan tillämpa avancerad militär teknik i nya innovativa produkter. Att få representera Jönköpings Län i Skapa-priset är på hedrande och ett kvitto på att vi är på rätt väg. säger CTO Anders Nyberg.

Bolaget har fått en raketstart med 15 tecknade avtal med de flesta större svenska skogsindustrier på mindre än ett års verksamhet. En sådan respons från en annars traditionell bransch tror jag är unikt för ett startup bolag och en fantastisk verifiering av vår produkt, menar VD Marcus Schelin. Nu växlar vi upp bolaget till nästa nivå med vidareutveckling av vår produktportfölj och internationalisering under 2018.

Utrustningarna använder stereokamerateknik från Saab för att med stor precision mäta volymen på till exempel massavedlass eller enskilda timmerstockar. Vinsten med denna teknik är att mycket snabbt kunna mäta den exakta volymen av massaved direkt på lastbilen. Affärsmodellen går ut på att Cind hyr ut och underhåller systemen, vilket minimerar insatsen från kunden.

För mer information kontakta:

Marcus Schelin, VD Cind, +46 722 42 23 44, marcus.schelin@cind.se

Anders Nyberg, CTO Cind, +46 708 19 44 75, anders.nyberg@cind.se