En speciell dag i Statoils historia - på väg mot en börsnotering

En speciell dag i Statoils historia - på väg mot en börsnotering

I mars i år beslutade bolagstyrelsen för Statoil ASA i Norge att skapa ett självständigt bolag av Statoils energi- och detaljhandelsverksamhet - idag, den 1 oktober är det en realitet. Det betyder att cirka 2 300 servicestationer, 400 tankbilar och 60 depåer i åtta europeiska länder (Sverige, Norge, Danmark, Lettland, Litauen, Estland, Polen och Ryssland) idag bildar ett självständigt bolag och ett blir ett nytt moderbolag till dotterbolagen i länderna. Namnet på det nya moderbolaget är Statoil Fuel & Retail ASA och huvudkontoret ligger i Oslo.

Idag äger Statoil ASA 100 procent av bolaget, men planerar för att börsnotera Statoil Fuel & Retail ASA på Oslobörsen. Det kommer öppna för nya ägare, även om Statoil ASA kommer att vara en majoritetsägare vid tidpunkten för börsnoteringen. Börsnoteringen är planerad att ske under fjärde kvartal om marknadsförutsättningarna är de rätta.

Det nya namnet avser bolagsnamnet för det nya moderbolaget. Mot våra kunder kommer Statoil precis som idag fortsätta att använda samma varumärke - Statoilnamnet och droppen och våra stationer kommer att se ut precis som idag. Som kund kommer du inte att märka någon ändring. Läs mer om det nya bolaget på www.statoilfuelretail.com

Vid sidan av stationsverksamheten inkluderar bolagets övriga verksamhet försäljning av stationär energi, bränsle tills sjöfart och flyg, smörjmedel och chemicals.