Nu kan fler tanka Statoils nya diesel som minskar klimatutsläppen

Nu kan fler tanka Statoils nya diesel som minskar klimatutsläppen

Statoil fortsätter sitt aktiva klimatarbete och utökar nu möjligheten att tanka Diesel+ i områden runt Halmstad och Västerås. Diesel+ innehåller 22 procent förnybara komponenter bestående av 15 procent syntetisk biodiesel och en bioinblandning av FAME på sju procent. Genom att tanka Diesel+ minskar utsläppen av koldioxid med 15 procent jämfört med en fossil diesel.

Tidigare har Diesel+ bara varit tillgänglig i Stockholmsområdet och Mälardalen. Statoils nya Diesel+ är baserad på diesel av Mk1-kvalitet och syntetisk biodiesel av HVO-kvalitet (hydrerade vegetabiliska oljor). Den innehåller dessutom sju procent FAME samt ett additiv som håller motorn ren och därmed minskar förbrukningen. Diesel+ har samma produktegenskaper som fossil diesel och genom dess goda köldegenskaper kommer den att säljas med samma innehåll av förnybara komponenter året runt.

– Genom att tanka Diesel+ uppnås en snabbare klimatförbättring samtidigt som det innebär ännu ett steg mot att minska fossilberoendet. Hela 94 procent av Sveriges fordon kan idag bara köra på fossila bränslen och då betyder ett drivmedel som Diesel+ mycket, säger Anders Huss kommunikationsdirektör på Statoil Fuel & Retail Sverige.

Tillgången till HVO är ännu begränsad och depåstrukturen i Sverige påverkar också introduktionen. I takt med att fler depåer byggs om för att rymma den nya produkten kommer Diesel+ att säljas i fler delar av landet. Idag säljs produkten på cirka 150 av Statoils stationer.

Den syntetiska HVO-komponenten tillverkas av rapsolja och/eller slaktavfall och är producerad av Neste Oil Oy. Den är förnybar och helt spårbar.