Statoil vinnare i Gröna Bilisters granskning av bränslebolagens upphandlingskrav

Nyhet -

Under onsdagen i Almedalen presenterade Gröna Bilister sin granskning av de svenska bränslebolagens upphandlingskrav. Statoil stiger fram som vinnare, men bränslebolagen har en bit kvar att gå.

- Det är på biobränslena som kraven ställs idag. Kraven på de fossila bränslena är nästan obefintliga, kommentarer Jakob Lagercrantz, ordförande i Gröna Bilister. Vi vill se likvärdiga krav på alla bränslen – inget bränsle skall säljas ogranskad!

Gröna Bilisters granskning fokuserar på upphandlingskrav, eftersom upphandlingskrav är ett beprövat sätt att driva på miljöutvecklingen. Den intensiva debatten under de gångna åren har tvingat fram tuffa miljömässiga och sociala krav på biodrivmedel. Leverantörerna har svarat väl: fordonsgasen är miljömärkt, och den etanol som importeras via svenska bolaget SEKAB har granskats externt och klarar kraven på ”verifierat hållbar etanol”.

Av de fyra stora bränslebolagen, OK/Q8, PREEM, Shell och Statoil, visar sig Statoil gjort mest. Statoil har på flera punkter gått förbi gällande lagstiftning och praxis, och vinnlägger sig om att strukturerat delta i diskussionerna kring biobränslen, interna eller externa leverantörsbedömningar samt en utvecklad kommunikation gentemot kunder avseende miljö och bränslen (ex Vad har vi i tankarna).

- Vi är glada för utmärkelsen, och ser detta som sporre på vårt fortsatta arbete när det gäller att arbeta med hållbarhet när det gäller biodrivmedel säger Statoils informationschef Helena Fornstedt.

Från nästa år kommer EU:s förnybarhetsdirektiv att kräva att biobränslen som importeras till EU skall klara baskrav ur miljö- och landanvändningsperspektiv. Det ställs dock mycket lägre krav på de fossila bränslena.

- EU kraven är ett första steg. Vi vill dock att de skall omfatta fossilbränslena, och att varje bränsle skall bära sin egen miljöpåverkan. Det gör att vi vill se sanna värden på exempelvis indirekt landanvändning, inte schabloner, avslutar Lagercrantz. De krav som ställs idag är bara början.

Här kan du läsa mer om Statoils arbete med hållbara drivmedel