Butiksrånen har minskat med 67 procent på Statoil

Butiksrånen har minskat med 67 procent på Statoil

Statoil har bara drabbats av två rån efter de nio första månaderna i år. Jämfört med 2011 då Statoils stationer utsattes för totalt 15 rån/rånförsök varav 12 rån/rånförsök skedde under de nio första månaderna. Totalt anmäldes 542 butiksrån under de första nio månaderna 2012 i Sverige, vilket är en sänkning med 4,8 procent jämfört med föregående år. Det visar statistik från Brottsförebyggande rådet (BRÅ).

– Vi är glada för den nedåtgående trend som vi kan se efter de första nio månaderna i år. Det är ett resultat av vårt förebyggande säkerhetsarbete men självklart fortsätter arbetet för en ökad trygghet för vår stationspersonal. Vi satsar framför allt på utbildning av vår personal i kombination med teknisk utrustning. Att försöka råna våra stationer är att ta en stor risk eftersom rånbytet är lågt och de flesta rån klaras upp, säger Torbjörn Lenstad, säkerhetschef Statoil Fuel & Retail Sverige.

Under förra året (2011) hade rånbytet ett varuvärde under 200 kronor på Statoils stationer och sju av tio rån mot Statoil klarades upp.

– I år har man inte fått med sig några kontanter vi de två rån som genomförts mot våra stationer. Samtliga av våra fullservicestationer har slutet kontanthanteringssystem vilket bidrar till att rånarna inte får med sig några pengar. Det skapar en ännu tryggare arbetsplats för vår personal, säger Torbjörn Lenstad.

Statoil har arbetat systematiskt under flera år med att öka säkerheten och att minska risken för rån på stationerna. Bland annat utbildas personalen i hur man agerar vid butiksrån, till exempel hur man tar signalement på rånarna. Samtidigt har olika tekniska lösningar införts, som exempelvis slutet kontanthanteringssystem, övervakningskamera och larm.

För mer information, kontakta gärna:
Torbjörn Lenstad, Säkerhetschef, Statoil Fuel & Retail Sverige: 070-594 79 97, stle@statoilfuelretail.com
Tove Grönkvist, Kommunikatör, Statoil Fuel & Retail Sverige: 070-429 64 45, tovgr@statoilfuelretail.com

Statoil Fuel & Retail Sverige AB är ett av Sveriges ledande drivmedelsbolag och ett helägt dotterbolag till Statoil Fuel & Retail ASA. I den svenska verksamheten ingår cirka 700 drivmedelsstationer anpassade för både personbilar och tung trafik. Verksamheten består av utveckling, försäljning och distribution av bensin, fordonsgas, diesel, E85, flygbränsle, smörjoljor och gasol. Vårt nät av fullservicestationer finns över hela landet och erbjuder, förutom drivmedel, service, kunskap, fräsch och näringsriktig mat på vägen, gott kaffe på nymalda bönor som är ekologiskt och Fairtrade-märkt, biluthyrning, biltvätt och Svanenmärkt spolarvätska på pump. För mer information om Svenska Statoil, se www.statoil.se. Följ oss också på Facebook.