Kollektivtrafiknämndens ordförande inviger Statoils andra etanolpump i Linköping

Pressmeddelande   •   Okt 07, 2005 17:02 CEST

Idag, fredagen den 7 oktober, inviger Mariann Löfgren, Ordförande för Kollektivtrafiknämden i Linköpings Kommun, Statoils andra försäljningsställe för miljöbränslet etanol E85 vid Statoil Rydsvägen. Under sommaren har Statoil genomfört en kraftfull satsning på nya etanolpumpar och har nu ett sextiotal i Sverige. I slutet av 2006 ska Statoil ha 120 stycken över hela landet.

Statoil prioriterar tankställen för etanol i större och mellanstora städer samt utmed Europavägarna. Flera nya etanolpumpar etableras också i samarbete med kommuner och landsting.

– Vi välkomnar Statoils satsning på etanol, som medför att Linköpingborna får enklare att bidra till en bättre miljö. Vi är också positiva till att stationen säljer spolarvätska från pump – något som reducerar behovet av plast avsevärt, säger Mariann Löfgren, Ordförande för Kollektivtrafiknämnden i Linköpings kommun.

Etanol E85 (85 procent etanol och 15 procent bensin) är ett förnybart drivmedel som framställs ur bland annat spannmål. Det är anpassat för bränsleflexibla etanolbilar - bilar som kan tankas med både E85 och bensin. En kraftig ökning av antalet bränsleflexibla etanolbilar väntas under året då bland annat Ford, Saab och Volvo lanserar nya bilmodeller för etanol.

– Biobaserade drivmedel är en allt viktigare del i vår produktportfölj och Statoils inriktning är att fortsätta utöka antalet tankställen för etanol i snabb takt, säger Nicholas Källsäter, drivmedelsansvarig på Statoil.

Att ersätta bensin med etanol leder till väsentligt lägre utsläpp av växthusgasen koldioxid. Statoil blandar också in fem procent bioetanol i den 95-oktaniga bensin som säljs vid Statoilstationer, vilket är ett effektivt sätt att reducera koldioxidutsläppen.

För ytterligare information, kontakta:

Nicholas Källsäter, drivmedelsansvarig Statoil:
08-429 66 48, 070-429 66 48 eller nicholas.kallsater@statoil.com

Vivianne Habra, informatör Statoil:
08-429 64 18, 070-429 64 18 eller vivianne.habra@statoil.com

Kommentarer (0)