Matkassen gör entré på Statoil i Västerås

Matkassen gör entré på Statoil i Västerås

Nu förenklar Statoil vardagens matlagning genom att införa en färdigplanerad matkasse som beställs via nätet. Kassen hämtar man sedan på närmaste Statoil fullservicestation när det passar bäst. Tjänsten heter Middagsklubben och lanseras nu i Västerås i mitten av september.

– Fördelen med vårt upplägg är att man slipper vänta på att matkassen ska levereras hem till dörren mellan vissa tider. För att spara tid planerar man själv när man plockar upp matkassen på våra fullservicestationer. Kanske på väg hem från jobbet, innan fritidsaktiviteten eller när man ändå ska tanka eller tvätta bilen. Det blir då också mindre påverkan på miljön att hämta upp den när man ändå är ute och kör än att den levereras per bil som kör runt till alla adresser, säger Michael Johansson, koncept- och innovationschef, Statoil Fuel & Retail Sverige.

Statoil samarbetar kring matkassen med Axfood som packar matkassen med matvaror. Maten står kyld tills man väljer att hämta upp den vilket gör att den är säker för påverkan från väder och vind.

– Genom kundundersökningar har vi tagit reda på hur man lagar sin vardagsmat. Många har svarat att det är svårt att få inspiration och tid till gemensamma middagar alla vardagar i veckan. Deras erfarenhet är att fyra middagar är det bästa.  Det ger dessutom utrymme för att hoppa över att laga mat själv någon dag i veckan då man hellre vill äta ute eller köpa hem färdiglagad mat, säger Michael Johansson.

Alla familjer ser olika ut, men utgångspunkten är att Matkassen ska räcka till ett normalhushåll på fyra personer i fyra dagar. Alla matkassar innehåller recept som är enkla att följa. Måltiderna är alltid provlagade innan och testade av en testpanel. Middagsklubben lanserades under våren i Stockholmsområdet men utökas nu till ytterligare fyra orter; Västerås, Örebro, Uppsala och Enköping.

– Vår målsättning är att Middagsklubben ska vara kundernas genväg till den goda maten. Alla rätter tar mellan 20-40 minuter att laga vilket ger mer tid över för familjens övriga aktiviteter. Med matkassen blir det helt enkelt en flexiblare vardag, säger Michael Johansson.

Här finns mer information om Middagsklubben se också Facebook

För ytterligare information, kontakta gärna:
Michael Johansson, koncept och innovationschef, Statoil Fuel & Retail Sverige, telefon: 070-429 6455, e-post: smej@statoilfuelretail.com
Anders Huss, kommunikationsdirektör, Statoil Fuel & Retail Sverige, telefon: 070-592 3882 e-post: sahu@statoilfuelretail.com

Statoil Fuel & Retail Sverige AB är ett av Sveriges ledande drivmedelsbolag och ett helägt dotterbolag till Statoil Fuel & Retail ASA. I den svenska verksamheten ingår cirka 700 drivmedelsstationer anpassade för både personbilar och tung trafik. Verksamheten består av utveckling, försäljning och distribution av bensin, fordonsgas, diesel, E85, flygbränsle, smörjoljor och gasol. Vårt nät av fullservicestationer finns över hela landet och erbjuder, förutom drivmedel, service, kunskap, fräsch och näringsriktig mat på vägen, gott kaffe på nymalda bönor som är ekologiskt och Fairtrade-märkt, biluthyrning, biltvätt och Svanenmärkt spolarvätska på pump. För mer information om Svenska Statoil, se www.statoil.se. Följ oss också på Facebook.