Statoil och Kocklandslaget utvecklar maten längs vägen

Statoil och Kocklandslaget utvecklar maten längs vägen

Under hela 2012 kommer Statoil att erbjuda sina kunder flera goda maträtter framtagna tillsammans med Svenska kocklandslaget. Först ut är en SUB med grillade grönsaker och fetaostcreme som lanseras 15 mars.

Statoil satsar på att utveckla och erbjuda god mat av hög kvalitet längs vägen och är idag en av Sveriges största mataktör längs vägarna. Som ett led i att ytterligare utveckla sitt matutbud, Made to Go, inledde Statoil redan 2009 ett samarbete med Svenska Kocklandslaget. I början låg fokus på utbildning och inspiration för Statoils personal kring god och bra mat. Nu tar Statoil ytterligare ett steg och under 2012 kommer alla fullservicestationer att erbjuda god och inspirerande mat framtaget tillsammans med Svenska Kocklandslaget. Under året kommer Statoil att lansera åtta matprodukter tillsammans med Svenska Kocklandslaget.

– Det känns helt rätt att utveckla vårt materbjudande tillsammans med Svenska Kocklandslaget. Allt fler kunder blir mer kvalitetsmedvetna och vi vill möta ett ökat behov av god och varierad mat även längs vägen. Med de gedigna kunskaper som Svenska Kocklandslaget har både utbildar och inspirerar de vår personal. Nu vill vi även att våra kunder ska få ta del av deras inspiration genom de goda och fräscha rätter som vi har tagit fram tillsammans, säger Pernilla Engman, Kategorichef för Snabbmat på Svenska Statoil.

Under senaste året har Statoil förnyat sitt smörgåssortiment genom att lansera Statoil SUB. Det är en smörgås som består av en baguette där brödet gräddas direkt i butiken och som på beställning fylls med färsk smörgåsfyllning.

– Med dagens allt mer bränslesnåla bilar bör ingen köra mer än tre timmar i sträck utan ett stopp. Ett stopp hos oss på Statoil ger pausen en extra dimension, då vi har ett brett utbud av traditionella och nya produkter som snabbt serveras. Samarbetet med Svenska Kocklandslaget känns extra spännande kring vår SUB. Dels är det en ny produkt för oss och som vi är helt unika med i vår bransch, dels är den SUB som vi nu lanserar tillsammans med Svenska Kocklandslaget en helt vegetarisk produkt. Något som många av våra kunder har efterfrågat, säger Pernilla Engman.

Svenska Kocklandslaget är en del av Svenska Kockars Förening och har till uppdrag att fortsätta utveckla det unika svenska köket såväl som den internationella tävlingsgastronomin. Var fjärde år sätts ett nytt landslag samman av noggrant handplockade kockar och konditorer. Det Svenska Kocklandslaget har kommit på medaljplats i alla internationella tävlingar sedan 1996. Nästa utmaning som väntar är OS i Tyskland i oktober i år.

– Statoil erbjuder vi det lilla extra längs vägen och Svenska Kocklandslaget hoppas med dessa produkter och råvaror kunna påverka maten överlag längs vägarna i rätt riktning. Vi har tillsammans genomfört ett gediget arbete för att säkerställa att råvaror och produkter håller samma höga kvalitet på alla stationer, säger Evert Bränd projektledare för Svenska Kocklandslaget.

För mer information kontakta:
Pernilla Engman, Chef Kategori Snabbmat, Svenska Statoil, tel: 070- 429 6404, peengm@statoilfuelretail.com
Tove Grönkvist, Kommunikatör, Svenska Statoil, tel: 070-429 6445, tovgr@statoilfuelretail.com

Svenska Statoil AB är ett av Sveriges ledande drivmedelsbolag och ett helägt dotterbolag till Statoil Fuel & Retail ASA. I den svenska verksamheten ingår cirka 700 drivmedelsstationer anpassade för både personbilar och tung trafik. Verksamheten består av utveckling, försäljning och distribution av bensin, fordonsgas, diesel, E85, flygbränsle, smörjoljor och gasol. Vårt nät av fullservicestationer finns över hela landet och erbjuder, förutom drivmedel, service, kunskap, fräsch och näringsriktig mat på vägen, gott kaffe på nymalda bönor som är ekologiskt och Fairtrade-märkt, biluthyrning, biltvätt och Svanenmärkt spolarvätska på pump. För mer information om Svenska Statoil, se www.statoil.se. Följ oss också på Facebook.