Statoil stödjer UNICEFs i julkampanj

Statoil stödjer UNICEFs i julkampanj

I jul kommer Statoil vara med i UNICEFs julkampanj där Statoil säljer UNICEFs gåvokort på alla sina 304 fullservicestationer runt hela landet.

Från den 22 november fram till 31 december kommer UNICEFs gåvokort att säljas på Statoils fullservicestationer. Korten kostar 49 kronor styck, vilket motsvarar 85 påsar vätskeersättning som kan förhindra att barn dör av uttorkning.

– Våra kunder får möjlighet att köpa en livsviktig julklapp. Det känns naturligtvis bra att vi kan delta i kampen för utsatta barn i världen och hjälpa till att rädda liv genom att vi säljer UNICEFs gåvokort. Korten gör en konkret insats för de barn som behöver det allra mest, säger Anders Huss, Kommunikationsdirektör, Svenska Statoil.

För fjärde året i rad säljer UNICEF alternativa julklappar i form av fältprodukter och förnödenheter som hjälper barn i bland annat krig och naturkatastrofer. Vätskeersättningen består av en socker-saltlösning som blandas ut i vatten. En enda påse kan rädda ett döende barn till livet inom några timmar. Saltet gör att kroppen kan behålla vätska och sockret ger energi så att barnet orkar äta igen. Varje dag, året om, dör 4 000 barn, på grund av smutsigt vatten och bristfällig hygien. Det är fler dödsfall än vad som orsakas av all världens krig och konflikter.

– Vi lovar att det kommer att synas tydligt på våra stationer att vi säljer gåvokorten. Bland annat kommer vår stationspersonal att ha ett stort märke på stationsuniformen med detta budskap. Vi vill inte att någon kund missar att Statoil säljer världens bästa och viktigaste julklapp, säger Anders Huss.

För ytterligare information, kontakta:
Anders Huss, Kommunikationsdirektör Svenska Statoil, tel: 070-592 3882, sahu@statoilfuelretail.com
Tove Grönkvist, kommunikatör, Svenska Statoil, tel: 070-429 6445, tovgr@statoilfuelretail.com

Svenska Statoil AB är en del av Statoil Fuel & Retail ASA och ett av Sveriges ledande drivmedelsbolag med fokus på klimatet. Statoil Fuel & Retail finns i 8 europeiska länder. I den svenska verksamheten ingår cirka 700 stationer fördelade på fullservicestationer och automatstationer anpassade för både personbilar och tung trafik. Verksamheten består av utveckling, försäljning och distribution av bensin, fordonsgas, diesel, E85, flygbränsle, smörjoljor och gasol. Vårt nät av fullservicestationer finns över hela landet och erbjuder, förutom drivmedel, service, kunskap, fräsch och näringsriktig snabbmat, gott kaffe på nymalda bönorsom är ekologiskt och Fairtrademärkt, biluthyrning, biltvätt och svanenmärkt spolarvätska på pump. . För mer information om Svenska Statoil, se www.statoil.se. Följ oss också på Facebook.