Statoil utbildar Svenska Volkswagens återförsäljare

Pressmeddelande   •   Okt 14, 2004 13:58 CEST

Under oktober startar Statoil en utbildning i fordonssmörjmedel för Svenska Volkswagens nära 200 återförsäljare. Statoils interaktiva Cd-romutbildning, som är ett komplement till lärarledd undervisning, placeras på Volkswagens utbildningsportal och blir tillgänglig för närmare 5 000 personer.

- Det är glädjande att Svenska Volkswagen, som är Sveriges största bilimportör, givit oss förtroendet att utbilda deras personal. Utbildningsverksamheten är en viktig del i vårt arbete och genom den interaktiva utbildningen kan vi erbjuda mycket kunskap till en låg kostnad, säger Johan Bolkéus, utbildningsansvarig på Statoil Lubricants.

Utbildningen vänder sig både till dem som behöver grundkunskaper och dem som dagligen arbetar med smörjmedel. Den omfattar bland annat fordons- och komponentkunskap och sätter smörjningen i ett helhetsperspektiv. Här finns också ett avsnitt om hälsa, miljö och säkerhet samt lagring och hantering av smörjmedel.

- Sedan 1996 har Svenska Volkswagen arbetat parallellt med lärarledda och e-learning- utbildningar. Dessa tenderar att bli alltmer populära och hade inte Statoil kommit med kursen hade vi utvecklat en egen. Fast då hade det kostat mer och tagit längre tid att få fram den, säger Mats Ronnekvist, ansvarig för e-learning på Svenska Volkswagen.

Utbildningen används redan av närmare 50 gymnasieskolor i landet samt verkstadsrelaterade företag. Inlärningen stimuleras med hjälp av bilder, animationer och rörliga bilder. Efter genomförd utbildning genomförs ett kunskapstest som berättigar till ett diplom.

För bilder eller mer information, kontakta:

Johan Bolkéus, utbildningsansvarig på Statoil Lubricants:
08-429 62 51, 070-429 62 51 eller johan.bolkeus@statoil.com

Mats Ronnekvist, ansvarig för e-learning på Svenska Volkswagen:
08-553 896 30 eller mats.ronnekvist@svenska.volkswagen.se

Anna Åberg, informatör Statoil:
08-429 60 80, 070-429 60 80 eller anna.aberg@statoil.com

Kommentarer (0)