Svensken tar helst en fika med kronprinsessan Victoria

Den svenska fikakulturen är både unik och helig. Inför kanelbullensdag har Circle K tagit reda på mer om fenomenet. Kartläggningen visar att varannan svensk fikar minst en gång om dagen. Fikan sker oftast på eftermiddagen, och då gärna i sällskap av en familjemedlem och helst med en kopp hederligt bryggkaffe, tillsammans med en smörgås eller en bulle. Kronprinsessan Victoria toppar listan över den kändis man helst fikar med.

Circle K:s fikakartläggning har tagits fram tillsammans med Novus i syfte att få en bättre bild av svenskarnas fikavanor. Kartläggningen visar bland annat att fikat har sin givna plats i svenskens dagliga rutin. Nästan varannan svensk uppger att de fikar minst en gång per dag och att de oftast spenderar 15–29 minuter på den gyllene stunden. För en fjärdedel är fikan till och med över en halvtimme lång.

6 av 10 anger att det främsta skälet till att de fikar är för att få en paus i vardagen. Det stämmer väl överens med den vanligaste tidpunkten för en fika, eftermiddagen, då den klassiska eftermiddagsdippen gör sig påmind.

Bryggkaffet utsett till den populäraste fikadrycken

Undersökningen visar också att det klassiska bryggkaffet, eller snutkaffet som vissa kallar det, (59%) är den dryck man helst dricker till fikat. Till kaffet tar man gärna en smörgås (37 %) eller en bulle (34 %).

– Vi vet hur mycket fikatraditionen betyder för svenskarna och därför har vi också lagt ner väldigt mycket kärlek och engagemang på att ta fram en fikameny som passar alla smaker och preferenser. Hos oss hittar du allt från traditionellt bryggkaffe och kanelbullar till latte och frallor nybakade på station, säger Anna Boduljak, kategorichef Food på Circle K Sverige.

I kartläggningen framkommer det tydligt att sällskapet spelar en viktig roll för hur lyckad fikan blir. Män fikar helst med någon i familjen (29 %), medan kvinnor helst fikar med en kompis (35 %). Det minst populära fikasällskapet är grannen (1%).

Fika med kunglig glans

På frågan vilken svensk kändis man helst fikar med hamnar kronprinsessan Victoria i toppen, följt av pappa kungen Carl XVI Gustav. Även kriminologen Leif GW Persson hamnar högt upp på listan.

För mer information kontakta:

Lisa Vejlo Degerman, Kommunikationschef Circle K Sverige AB, 070-429 6475, Lisa.Vejlodegerman@circlekeurope.com

Anna Boduljak, Kategorichef Food Circle K Sverige AB, 070-234 54 39,
Anna.Boduljak@circlekeurope.com

Tabeller

Hur ofta brukar du fika?
En gång per dag 25% 28% 22%
Flera gånger per dag 22% 24% 20%
Mer sällan 20% 18% 22%
En gång per vecka 15% 14% 17%
Flera gånger per vecka         14% 13% 14%
Aldrig 3% 3% 2%
Vet ej 1% 0%    2%

Vad föredrar du att dricka när du fikar?
Bryggkaffe 59 % 64 % 54 %
Espresso/Latte/Cappuccino 16 % 14 % 19 %
Te 11 % 9 % 12 %
Läsk/saft 6 % 6 % 6 %
Vatten 4 % 3 % 4 %
Annan 3 % 4 % 3 %
Vet ej 0 % 0 % 1 %

Vad, av följande, är viktigast när du fikar?
Sällskap 63 % 62 % 64 %
Smak 36 % 32 % 40 %
Läge /platsen 27 % 23 % 32 %
Drycken 21 % 23 % 20 %
Pris 17 % 16 % 17 %
Tillgänglighet 10 % 9 % 12 %
Tillbehören 7 % 7 % 6 %
Inget är viktigt 5 % 6 % 5 %
Vet ej 4 % 4 % 3 %
Inget av ovanstående           2 % 3 % 2 %

Av vilken/vilka anledningar brukar du fika?
Paus i vardagen 61 % 63 % 58 %
Unna mig 25 % 22 % 28 %
Samla kraft 18 % 16 % 21 %
Stilla hunger 11 % 9 % 12 %
Stilla sötsuget 9 % 7 % 11 %
Annat nämligen 8 % 5 % 10 %
Fira 7 % 5 % 10 %
Vet ej 4 % 5 % 3 %
Slippa jobba                         3 %     4 %   2 %

Vad föredrar du att äta när du fikar?
Smörgås 37 % 37 % 38 %

Granne 1 % 0 % 2 %
Annan person 0 % 1 % 0 %

Om undersökningen

Målgruppen för undersökningen är den svenska allmänheten 18-79 år. Totalt har 1028 intervjuer genomförts under perioden 31 aug – 6 sep 2017. Deltagarfrekvensen var 59%.

Undersökningen är genomförd via webbintervjuer i Novus slumpmässigt rekryterade och representativa Sverigepanel.

Circle K Sverige AB har cirka 770 drivmedelsstationer anpassade för både personbilar och tung trafik. Av dessa är 300 fullservicestationer där vi erbjuder drivmedel som tar dig längre, fräsch och näringsriktig mat, gott ekologiskt kaffe på nymalda Fairtrademärkta bönor, biluthyrning, biltvätt och spolarvätska på pump.

Circle K Sverige säljer och distribuerar bensin, diesel, fordonsgas, E85 och HVO100, samt erbjuder snabbladdning för elbilar vid ett antal stationer. I Sverige finns 5 operativa depåer.

Ungefär 3300 medarbetare arbetar på våra stationer och kontor över hela landet. Huvudkontoret för Circle K Sverige ligger i Stockholm.

Vi var tidigare Statoil Fuel & Retail Sverige AB men har under 2016/2017 bytt namn till Circle K Sverige AB och varumärke till Circle K.

Circle K Sverige är en del av den Kanadensiska koncernen Alimentation Couche-Tard Inc (Couche-tard) som är ett världsledande servicehandelsföretag med huvudkontor i Laval, Kanada.

Om Alimentation Couche-Tard Inc.
Couche-Tard is the leader in the Canadian convenience store industry. In the United States, it is the largest independent convenience store operator in terms of number of company-operated stores. In Europe, Couche-Tard is a leader in convenience store and road transportation fuel retail in the Scandinavian countries (Norway, Sweden and Denmark), in the Baltic states (Estonia, Latvia and Lithuania) and in Ireland and with also an important presence in Poland.

As of January 29, 2017, Couche-Tard’s network comprised of 8,081 convenience stores throughout North America, including 6,710 stores with road transportation fuel dispensing. Its North-American network consists of 15 business units, including 11 in the United States covering 41 states and 4 in Canada covering all 10 provinces. Approximately 80,000 people are employed throughout its network and at its service offices in North America.

In Europe, Couche-Tard operates a broad retail network across Scandinavia, Ireland, Poland, the Baltic States and Russia through ten business units. As of January 29, 2017, it comprised of 2,766 stores, the majority of which offer road transportation fuel and convenience products, while the others are unmanned automated fuel sites which only offer road transportation fuel. Couche-Tard also offers other products, including stationary energy, marine fuel, aviation fuel, lubricants and chemicals. Couche-Tard operates key fuel terminals and fuel depots in six European countries. Including employees at its branded franchise stores, approximately 25,000 people work in its retail network, terminals and service offices across Europe.

In addition, under licensing agreements, close to 1,700 stores are operated under the Circle K banner in 13 other countries and territories worldwide (China, Costa Rica, Egypt, Guam, Honduras, Hong Kong, Indonesia, Macau, Malaysia, Mexico, the Philippines, the United Arab Emirates and Vietnam), which brings the total network to more than 12,500 stores.

Couche-Tard is headquartered in Laval, Quebec and listed on the Toronto Stock Exchange (TSX: ATD.A ATD:B).

For more information about Alimentation Couche-Tard Inc., please visit: http://corpo.couche‑tard.com

Forward-Looking Statements
The statements set forth in this press release, which describe Couche-Tard’s objectives, projections, estimates, expectations or forecasts, may constitute forward-looking statements within the meaning of applicable securities legislation. Positive or negative verbs such as “will”, “plan”, “evaluate”, “estimate”, “believe”, “expect” and other related expressions are used to identify such statements. Couche-Tard would like to point out that, by their very nature, forward-looking statements involve risks and uncertainties such that its results, or the measures it adopts, could differ materially from those indicated or underlying these statements, or could have an impact on the degree of realization of a particular projection. Major factors that may lead to a material difference between Couche-Tard’s actual results and the projections or expectations set forth in the forward-looking statements include the effects of the integration of acquired businesses and the ability to achieve projected synergies, fluctuations in margins on motor fuel sales, competition in the convenience store and retail motor fuel industries, exchange rate variations, and such other risks as described in detail from time to time in documents filed by Couche-Tard with securities regulatory authorities in Canada. Unless otherwise required by applicable securities laws, Couche-Tard disclaims any intention or obligation to update or revise any forward-looking statements, whether as a result of new information, future events or otherwise. The forward-looking information in this press release is based on information available as of the date of the release.