Vänersborg toppar miljöbilsranking

Vänersborg toppar miljöbilsranking

Vänersborg toppar Statoils Miljöbilsranking 2012. Hela 58 procent av de nyregistrerade bilarna i kommunen var miljöbilar. Åsele hade lägst andel, fyra procent. I hela Sverige var 43 procent av de nya bilarna 2012 miljöbilar, en ökning från 38 procent föregående år. Det framgår av ny statistik från Trafikanalys som presenteras av Statoil. Nu har miljöbilsdefinitionen ändrats så att i framtiden kommer färre bilar att uppfylla kraven.

– Med bränslesnåla bilar, förnybara drivmedel och ett sparsamt körsätt kan bilisterna både minska sin klimatpåverkan och spara pengar, säger Anders Huss, kommunikationsdirektör på Statoil Fuel & Retail Sverige.

Under 2012 registrerades totalt 301 335 nya bilar i hela landet, varav 43,1 procent var miljöbilar. Andelen miljöbilar ökade jämfört med 2011, då andelen var 37,5 procent.

Av de nya miljöbilarna var 65,8 procent bränslesnåla dieselbilar, 23,5 procent bränslesnåla bensinbilar och 2,2 procent elbilar eller elhybrider. 4,4 procent av miljöbilarna kan köras på etanolbränslet E85 och 4,1 procent på gas.

Högst andel miljöbilar registrerades i Vänersborg, 58,0 procent, och lägst andel i Åsele, 3,6 procent. Statoils Miljöbilsranking omfattar samtliga bilar som nyregistrerats och baseras på statistik från Trafikanalys.

– En mindre och nyare bil har mycket lägre bränsleförbrukning än äldre. Vill man inte själv äga bil går det bra att hyra, säger Anders Huss.

Av samtliga nya bilar under 2012 var 64,9 procent dieselbilar, vilket kan jämföras med 59,7 procent under 2011. Av dieselbilarna var i sin tur 43,8 procent klassade som miljöbilar.

Sedan den 1 januari 2013 gäller nya miljöbilsregler som baseras på bilens vikt istället för på bränsleförbrukning. Endast 10 procent av alla nya bilar väntas kvala in som miljöbilar med de nya reglerna, jämfört med cirka 40 procent med den tidigare definitionen.

Se hela Statoils Miljöbilsranking med samtliga kommuner

Se lista över miljöbilar enligt den nya definitionen på Miljöfordon.se

För ytterligare information, kontakta: Tove Grönkvist, kommunikatör, Statoil Fuel & Retail Sverige, 070-429 64 45, tovgr@statoilfuelretail.com

Topp fem kommuner

Totalt antal nya bilar 2012

Antal miljöbilar 2012

Andel miljöbilar (procent)

Vänersborg

Åmål

Trollhättan

Lysekil

Gotland

Botten fem kommuner

Totalt antal nya bilar 2012

Antal miljöbilar 2012

Andel miljöbilar (procent)

Åsele

Älvdalen

Härjedalen

Åre

Överkalix

Statoil Fuel & Retail Sverige AB är ett av Sveriges ledande drivmedelsbolag och ett helägt dotterbolag till Statoil Fuel & Retail AS. I den svenska verksamheten ingår cirka 700 drivmedelsstationer anpassade för både personbilar och tung trafik. Verksamheten består av utveckling, försäljning och distribution av bensin, fordonsgas, diesel, E85, flygbränsle och smörjoljor. Vårt nät av fullservicestationer finns över hela landet och erbjuder, förutom drivmedel, service, kunskap, fräsch och näringsriktig mat längs vägen, gott kaffe på nymalda bönor som är ekologiskt och Fairtrade-märkt, biluthyrning, biltvätt och Svanenmärkt spolarvätska på pump. För mer information om Statoil Fuel & Retail Sverige AB, se www.statoil.se. Följ oss också på Facebook.