Satyagraha Foto: Markus Gårder.

Cirkus Cirkörs och Folkoperan till New York

Hyllade cirkusoperan Satyagraha spelar på BAM under hösten 2018.

Satyagraha i regi av Tilde Björfors spelar i dagarna sina sista föreställningar på Folkoperan i Stockholm. Idag blev det officiellt att föreställningen kommer att gästspela på BAM (Brooklyn Academy of Music) i New York den 31 oktober – 4 november 2018, som en del av Next Wave Festival. BAM är en av världens främsta teaterscener för nyskapande musik, teater, dans och genreöverskridande föreställningar.

Från Robert Wilson till Tilde Björfors
Det var under Next Wave Festival som Philip Glass opera Satyagraha hade sin USA-premiär i regi av Robert Wilson 1981. Producent för festivalen 1981 var Joe Melillo som med tiden skulle bli exekutiv producent för hela BAM. Melillo som går i pension i slutet av året avslutar sitt engagemang med att programlägga Satyagraha i Tilde Björfors version på årets upplaga The Next Wave Festival.

Cirkus Cirkör har spelat på BAM tre gånger tidigare med Inside out (2009), Wear it like a crown (2012) och Limits (2017), alla regisserade av Tilde Björfors.

Cirkusoperasuccé
Satyagraha på Folkoperan är ett samarbete med Cirkus Cirkör i regi av Tilde Björfors. Fusionen av opera och cirkus till Glass suggestiva musik har visat sig vara lyckosamt då föreställningen spelats för utsålda hus inte mindre än 62 gånger på Folkoperan och 2 gånger i Göteborg. Under 2018 gör Satyagraha även ett gästspel på Copenhagen Opera Festival den 11-12 augusti.

I ett hisnande möte mellan sångare och cirkusartister möter vi den unge Gandhi i kampen för indiers rättigheter i Sydafrika. Det var då han upptäckte Satyagraha, sanningens väg, som kom att bli början på det vi kallar civilt motstånd och som också blev en viktig väg framåt i Indiens självständighet från Storbritannien.

Samtal om non-violence
Innan föreställningen den 1 november kommer det vara ett panelsamtal om non-violence och Gandhi. Medverkar gör Cirkus Cirkörs grundare Tilde Björfors, poeten och författaren asha bandele, journalisten och författaren Anand Giridharadas samtalet leds av den politiska filosofen Charles W. Mills.

Pedagogisk verksamhet
Under spelperioden i New York kommer cirkuspedagoger från Cirkus Cirkör att leda en Master Class i cirkus i samarbete med Mark Morris Dance Center.

Spelperioder Satyagraha:
Folkoperan i Stockholm; 18 – 29 maj 2018
Copenhagen Opera Festival (på Folketeatret); 11-12 augusti 2018. www.operafestival.dk
New York City; BAM - The Harvey Theater; 31 okt – 4 november 2018. www.bam.org

PRESSBILDER
Ladda ner högupplösta pressbilder på http://folkoperan.se/press/pressbilder

Föreställningen är en samproduktion mellan Folkoperan och Cirkus Cirkör.

Presskontakt Cirkus Cirkör
Henrik Sundin