Foto: Hans Alm

Elin Norquist ny vd för Cirkus Cirkör

Cirkus Cirkörs styrelse har beslutat att anställa Elin Norquist som ny vd för organisationen. Elin har tidigare bland annat varit avdelningschef på Musikverket, ansvarig för internationell samordning på Kulturrådet och verksamhetschef på Turteatern. Hon tillträder 2 maj 2020.

”Vi är stolta och glada över att kunna anställa Elin Norquist som ny vd. Elin för med sig erfarenheter och kunskaper som kommer väl till pass. Hon tillträder i en utmanande tid, dels på grund av vad som just nu pågår i världen, och dels då Cirkör står inför en spännande utvecklingsfas. Cirkus Cirkör fyller 25 år 2020 och befinner sig i en dynamisk fas av konstnärlig och organisatorisk utveckling. I det läget har vi letat efter en trygg ledare och chef som kan bidra i den utvecklingen samt leda verksamheten tillsammans med vår konstnärliga ledare Tilde Björfors” säger Inger Ashing, styrelsens ordförande.

”Det känns helt fantastiskt att jag har fått uppdraget som vd på Cirkus Cirkör! Jag ser oerhört mycket framemot att lära känna alla i den här viktiga och vitala verksamheten och jag längtar efter att få sätta igång på riktigt. Det är ju på ett sätt en märklig och oroande tid att tillträda i men om någon organisation kan klara av den så är det Cirkus Cirkör, det är jag helt övertygad om” säger Elin Norquist.

Elin Norquist har en dubbel akademisk examen, en som Scenkonstproducent från Dramatiska Institutet samt en från Kulturvetarlinjen från Stockholms universitet. Det senaste året har Elin arbetat som producent, rådgivare och konsult inom internationella relationer och konstnärlig utveckling. Bland annat åt Stockholms Kvinnohistoriska Museum och Scensverige.

Hennes tid som avdelningschef på Musikverket, ansvarig för internationell samordning på Kulturrådet och verksamhetschef på Turteatern har gett stor erfarenhet av att leda och inspirera grupper samt gett Elin ett brett kontaktnät som sträcker sig lång utanför Sveriges gränser. Elin efterträder Anders Frennberg som sedan den 1 mars 2020 är vd för Teater Alliansen.

Cirkus Cirkör
Cirkus Cirkör startades 1995 och är en ideell förening som i sin tur äger Cirkör AB. Cirkus Cirkör har status som Regional Institution. Cirkus Cirkörs verksamhet rymmer föreställningar på turné i Sverige och världen, kurser och pedagogiska program för unga med eller utan funktionsnedsättning och för äldre, gymnasieprogram i nycirkus samt events för företag och organisationer. Cirkus Cirkör driver också Cirkör LAB – en kreativ utvecklingsmiljö med bland annat residens för artister och kreatörer från hela världen.

Henrik Sundin
Marknadsförare/Projektledare Cirkus Cirkör