Föreställningen Borders visas i SVT

Föreställningen Borders visas i SVT

Lördag den 16 januari visas Cirkus Cirkör och Malmö Stadsteaters hyllade föreställning Borders i SVT. Borders som är Cirkus Cirkörs 20-årsjubileum är ett sprudlande firande av cirkusens gränsöverskridande kraft och samtidigt en stark och högaktuell föreställning som riktar blicken mot konsekvenserna av Europas allt hårdare gränsdragningspolitik. I västvärlden har vi fullt upp med att utmana varandra i att överstiga våra komfortzoner. I bakgrundsbruset till vardagsruset hörs rapporter om flyktingar i överfyllda båtar i jakten på frihet och trygghet.

”En famn full av glädje och några nävar upprördhet och så har en ny genre uppstått: nycirkusaktivism. Ett perfekt 20-årsjubileum.” skrev Dagens nyheters recensent efter premiären.

Cirkus är underhållning, men kan också vara bärare av de mest smärtfyllda historier. Med Borders firas Cirkus Cirkörs 20 års jubileum som gränsöverskridare. Cirkus Cirkörs skapelse och etablering har varit en hyllning till cirkusartistens överskridande av gränser; i form av risk, smärta och kroppens begränsningar men också till dess lekfulla undersökande av nya möjligheter. Den nutida cirkusen är en konstform som rör sig mellan olika nationaliteter och mellan genrer, konstformer och uttryckssätt utan konventioner.

I föreställningen samverkar 16 cirkusartister och skådespelare tillsammans med två musiker och sångare.

Borders visas i SVT, kanal 2 lördag den 16 januari kl 20.40 och repriseras i samma kanal den 17/1 kl 13.40 samt i SVT24 den 18/1 kl 21.30.

Borders hade urpremiär på Malmö Stadsteater den 8 maj 2014. Strobemedia har spelat in föreställningen på uppdrag av BLAM Aterliers som producerat programmet i samarbete med SVT.

Den 19 mars är det premiär för Cirkus Cirkörs nya föreställning Limits som berör samma tema men i på ett nytt sätt och med ny ensemble.

På scen Saara Ahola, Tatiana Mosio Bongonga, Sven Boräng, Hans-Peter Edh, Estiven Quinones Gonzalez, Mari Götesdotter, Mira Leonard, Karin Lithman, Esmeralda Nikolajeff, Jesper Nikolajeff, Jennifer Amaka Pettersson, Simon Rodriguez, Jan Unestam, Alexander Weibel Weibel, Peter Åberg, samt Ingrid Stensson (rigger). Artist, körledare Maja Långbacka, Musiker Samuel Andersson

Idé och regi Tilde Björfors, Kompositör Samuel Andersson, Koreograf Olle Strandberg, Manus Kajsa Bohlin, Scenografi och forskning Fanny Senocq, Kostymör Jonna Bergelin, Ljussättare Daniel Kullman, Videoscenografi Johannes Ferm Winkler, Per Rydnert