Mattias Edwalls bok Cirkus - En kärlekshistoria i bilder

Mattias Edwalls bok Cirkus - En kärlekshistoria i bilder

Fotografen Mattias Edwalls bilder på Cirkus Cirkörs artister har täckt husfasader i Paris och tunnelbanor i New York. De har tryckts på femmetersvepor i Japan, sprejats av graffittikonstnärer i Norge och pryder alltjämt Cirkörs turnétransporter i hela Europa.

Mattias Edwall har varit en betydelsefull del av Cirkörs utveckling från att vara ett litet cirkusföretag som mot alla odds etablerades i Stockholm 1995, till att bli ett av Europas främsta nycirkuskompanier. I mötet mellan Edwall och Cirkör uppstår en magi som har skapat ett betydande avtryck i såväl världspress som publikens medvetande.

Under 17 år har Mattias Edwall dokumenterat lindansare, akrobater, jonglörer och eldslukare samt fotograferat det officiella pressmaterialet till flera av Cirkus Cirkörs produktioner. Nu släpper Mattias Edwall boken ”Cirkus”, där den långvariga kärlekshistorien med nycirkusen visas i sin helhet. Full av halsbrytande, vackra och hisnande foton är ”Cirkus” ett dokument över nycirkusens historia i Sverige.

Så här berättar Mattias själv:

”Förutsättningarna för den första fotograferingen var att ta bilder av ett gäng överentusiastiska gatuartister till den kommande föreställningen. Det fanns varken dekor eller kostym, och själva föreställningen fanns nog bara som en idé i artisternas huvuden. Manus eller liknande existerade överhuvudtaget inte. Min nyfikenhet på dessa annorlunda typer gjorde att jag bestämde mig för att ta bilder av dem en dag i mitten av april 1996. EN dag. Det blev 17 år…”

”Cirkus” släpps den 8 november, vilket firas med en release på konsthallen Artipelag samma kväll. Boken finns i nätbokhandeln och i boklådor runt om i Sverige.

Pressinfo: Christina Simpson, tel 08-53199846, e-post christina@cirkor.se
Pressbilder: www.pressbild.com
Läs mer på: www.cirkor.se

Cirkus Cirkör är Sveriges första nycirkusgrupp och startades i Stockholm 1995. Med konst och pedagogik som redskap har Cirkus Cirkör vuxit till att under ett år som 2011 ha verksamhet i ett sextiotal svenska kommuner och i ett tiotal länder. Sedan starten har 340 000 barn, unga och vuxna (med och utan funktionsnedsättningar) tränat cirkus med Cirkör och 1,3 miljoner har sett våra föreställningar. Utöver turnerande föreställningar i Sverige och världen rymmer verksamheten cirkusevenemang för företag och organisationer, föreläsningar och workshops, forskning, cirkuskurser och en internationellt erkänd gymnasieutbildning.