Pressinbjudan

Välkommen till Subörb 8-17 Aug. För första gången på svensk mark. Den mest bisarra blandning du kan tänka dig. På en äng i förorten. Välkommen till 10 galna dagar och nätter. Eller på ett kortare besök en eftermiddag. Som åskådare och deltagare får du uppleva något som du aldrig upplevt förut – från världens bästa nycirkus, jonglering och poetry-slams till skateboard, street basket, film, musik och mat från hela världen. På olika scener, i olika kostymer. Let the show begin… Festivalen öppnar fredag den 8 augusti kl 16.00. Invingningskvällen bjuder på Europapremiär på den kanadensiska storföreställningen ”Les 7 doigts de la main” och för den australiensiska freak-showgruppen ”Happy Side Show”. Därefter blir det invigningsshow utomhus. Nere vid vattnet blir det konsert med Latin Kings, URGA, eldshow med artister från Cirkus Cirkör och trummor från Cool Pans. Festivalen bjuder på föreställningar och evenemang på olika scener, i olika genrer och med olika uttryck. Kom och upplev på SUBÖRB. Nycirkus: Les 7 doigts de la main, Jérome Thomas, Happy Side Show, Jani Nuutinen, Smultronstället, Company F/Z, Cirkuspiloterna, Jonglering: Juggling Gala Show, Circo Aereo, Jay Gilligan, Teos 1/Akt 1 För barn/hela familjen: Ung Cirkör, Krokodilfiolen, Challenge, Sorin Sirkus Breakdance (i samarbete med JAM/Riksteatern): Hip-hop Jam/Breakdance battles, Flying Steps/MovesPerMinute/Vagabonds, Flow-Mo/Pokémon/Storm WORD (i samarbete med JAM/Riksteatern): Anna Vnuk/D Muttant Y Puss/Miss Universum/Sons of Liberty, Staceann Chin/Johannes Anyuru Streetområdet med Debattboxning med Dogge Doggelito, Skateboardperformance WAR, streetbasket m.m. Dromedaren: Konsert med Fattaru, DJ’s som DJ Sleepy, DJ Leacy (UK), Jonas Åkerlund, Conny Blom, Patrik Arve med flera. Skrivarverkstad med Marcus Birro, Clownen Brinner, Bhangrafest, Balkankväll, Freakbattle Utomhusscenen med bl a Lice de Luxe, 2 rien Merci, akrobater från Ghana, öppen scen, jongleringsolympiad m.m. Bazaaren serverar mat från hela världen, Botkyrka Kommun har ungdomsverkstad, Cirkus Cirkör arrangerar barnens hörna med prova-på verksamhet, cirkuskurser m.m. Workshopstältet med kurser för amatör och avancerad/professionell. Bla clownworkshop med Mario Gonzales, fakirkurs med Happy Side Show, cirkusworkshops med Cirkus Cirkörs artister, breakdance med MovesPerMinute och mycket, mycket mer. ACKREDITERING AV JOURNALISTER - Presscentrum är beläget i informations och biljettältet på festivalområdet. Där finns möjlighet att hämta upp pressmaterial samt boka biljetter till föreställningar samt intervjuer. - För att kunna erbjuda bästa service är vi glada om journalister och fotografer föranmäler sig till Susanne Reuszner, 08-531 998 31, 070-218 46 51 eller susanne@cirkor.se. Ackrediteringspass kan därefter hämtas upp tillsammans med biljetter till önskade föreställningar i informationstältet. - Ackreditering kan också göras direkt i informationstältet mot uppvisande av presslegitimation. Frilansare bör kunna visa upp konkret uppdrag. - Fotografering av såväl stillbilder som rörligt är endast tillåtet efter överenskommelse och fotografer skall hämta ackreditering i informationstältet och där skriva under överenskommelse om villkor för fotografering och användning. -Dessvärre har vi ej automatiskt tillgång till utrustning som gör det möjligt för journalister att skicka text från området. SUBÖRB ÄGER RUM 8-17 AUGUSTI PÅ FITTJA ÄNG I NORRA BOTKYRKA. Området är öppet Fredag-lördag 12-01, söndag-torsdag 12-24 Vägbeskrivning: Kommunalt: Åk med SWEBUS gratisbuss (gäller endast med festivalpass) som går från Stockholm Klarabergsgatan (utanför Åhléns). Ta T-banans röda linje (riktning Norsborg), gå av i Fittja. Följ de röda markeringarna. Med egen bil: Ta E4. Sväng av vid avfart Alby/Tumba. Sväng av mot rondellen och ta första höger ut ur rondellen. Lägg er i vänsterfil och ta första vänster vid trafikljusen rikning ”Alby”. Ni är nu på Albyvägen och kör rakt fram ända ner till sjön. Parkera på anvisad parkeringsplats. (Se bilagd karta). Det finns ej möjlighet att köra bil inne på området. SUBÖRB arrangeras av Cirkus Cirkör i samarbete med Riksteatern och Botkyrka Kommun samt med stöd av Stiftelsen Framtidens Kultur. PRESSKONTAKT: Cirkus Cirkör: Susanne Reuszner, 08-531 998 31, 070-218 46 51, susanne@cirkor.se JAM/Riksteatern: Emma Kjellander, 0707-947514, emma@riksteatern.se PRESSBILDER: www.pressbild.com/cirkus_c SUSANNE REUSZNER PRESS & PR-ANSVARIG / PUBLIC RELATIONS MANAGER CIRKUS CIRKÖR ROTEMANNAVÄGEN 10, SE 145 57 NORSBORG, SWE PHONE +46(0)8 531 998 31, FAX +46(0)8 714 90 57 MOBILE +46(0)70 218 46 51, E-MAIL: SUSANNE@CIRKOR.SE WWW.CIRKOR.SE Händer hos oss på Cirkus Cirkör: SUBÖRB, Cirkus Cirkör Circus and arts festival. Gästspel, workshops mat och folk från hela världen. 8 – 17 AUGUSTI 2003 på Fittja Äng i Botkyrka utanför Stockholm. För mer info: http://www.cirkor.se/suborb