Företag kan spara 400 arbetstimmar genom att ersätta 100 tjänsteresor med videomöten

Genom att ersätta tjänsteresor med videomöten kan företag världen över undvika att arbetstid går till spillo och att miljön belastas i onödan, vilket nu har bekräftats av två oberoende studier.

Den svenske nationalekonomen och klimatentreprenören  Jakob Rutqvist undersökte år 2008 vilka ekonomiska, sociala och miljömässiga vinster som är förenade med att ersätta tjänsteresor med videokonferenser. Enligt Rutqvists undersökning kan företag spara 60 ton koldioxid och 400 arbetstimmar i outnyttjad arbetstid genom att ersätta 100 tjänsteresor mellan Stockholm och London med videomöten. I förlängningen innebär detta att företagen får tillbaka 1 000 procent på sina investeringar i videokonferenser, menar Rutqvist.

Även en studie genomförd av det oberoende analysföretaget Verdantix, visar att företag kan göra stora miljöbesparingar genom att arbeta med videomöten i ökad utsträckning. Enligt Verdantix studie är det en relativt hög initial konstad förenad med att införa videokonferenslösningar i större utsträckning inom en organisation, men att den här utgiften betalar sig tillbaka inom ett år. Slutligen konstateras att amerikanska bolag kan minska sina utsläpp med nästan 4,6 miljoner ton koldioxid genom att ersätta tjänsteresor med videomöten.

• tandberg
  • videokonferens