Ciscos Advanced Malware Protection rankas högt i omfattande test

Stockholm, 8 april 2014 – Cisco meddelar idag att NSS Labs har rankat Advanced Malware Protection (AMP), utvecklat av Sourcefire®, bland de bästa lösningarna i sin senaste Security Value Map (SVM) för system för intrångsupptäckt (BDS). AMP fick omdömet "rekommenderas". NSS Labs har mätt effektivitet och total cost of ownership för AMP per skyddad Mbps och resultatet visar att lösningen ger ett starkt skydd och upptäcker sårbarheter snabbare än andra leverantörer. Resultaten av NSS test validerar Ciscos approach för att skydda kunder mot avancerade hot från molnet till nätverket och klienterna, både före, under och efter en attack.

Mot dagens hot är "point-in-time"-tekniker som sandlådor och antivirus bara en del av den lösning som behövs, eftersom avancerad skadlig kod kan ta sig förbi dem. AMP är den enda lösningen som erbjuder mer än point-in-time-upptäckt för att kunna ge löpande analys, retrospektiv säkerhet och visa ifall säkerheten blir kompromissad från flera källor. Retrospektiv säkerhet gör att man kan gå tillbaka i tiden och identifiera, begränsa och sanera skadlig kod som vid ett tidigare tillfälle tagit sig in i systemet. De egenskaperna tillsammans gör att AMP har bäst värde på marknaden idag med en branschledande total cost of ownership per skyddad Mbps.

I NSS tester var AMP ledande i flera kategorier. AMP uppnådde inte bara en 99-procentig rating för intrångsupptäckt, dessutom visade testerna att:

AMP upptäckte 100 procent av sårbarheterna i testet, och visade sig effektivt mot skadlig mjukvara som hackare planterar för att kunna göra intrång och kompromissa säkerheten.

AMP upptäckte 99 procent av all webbaserad malware som kom via webbläsare och 98 procent av malware som använde email för att ta sig in.

AMP upptäckte malware oavsett vilken intrångsteknik som användes i testen, som kod designad för att kringgå sandlådor och virtuellt baserad analys och upptäckt.

AMPs "tid till upptäckt" var snabbare än de flesta andra leverantörer.

−Med dagens snabba utveckling på säkerhetsmarknaden, speciellt med så många tekniker som menar sig klara zeroday- och riktade attacker, är det lätt att säkerhetsansvariga blir översköljda av alternativ och uppblåsta marknadsföringspåståenden, säger Vikram Phatak, VD för NSS Labs. Våra rapporter ger säkerhetsansvariga objektiv och empirisk data som underlättar inköpsbeslut eftersom de är baserade på verkliga scenarier. Med det här resultatet borde AMP från Cisco vara på allas inköpslista.

−Cisco tar en ledarroll i att leverera obrutet skydd för våra kunder, även mot avancerade hot. Innovationen i AMP från Sourcefire är en kritisk komponent i vår strategi, säger Christopher Young, senior vice president, Cisco Security Business Group. Rapporten från NSS Labs visar på vår förmåga att snabbt upptäcka och bekämpa avancerade hot och zerodayattacker. Med lägst total cost of ownership ger Cisco skydd mot de allra flesta attacker med lösningar som är beständiga, smidiga och mycket kostnadseffektiva.

Advanced Malware Protection använder både Ciscos och Sourcefires (now part of Cisco) enorma moln av information som ständigt utvecklas för att analysera stora mängder data och klara ständig övervakning och analys av dagens spridda nätverk. Detta sker genom hela angreppsscenariot, det vill säga före, under och efter ett angrepp.

Delta i konversationen på Twitter genom att följa @CiscoSecurity, eller gilla Cisco Security på Facebook (http://facebook.com/ciscosecurity)

Mer läsning:

Ciscos bloggar (http://blogs.cisco.com)
Mer om Advanced Malware Protection (AMP) på www.cisco.com/go/amp

För mer information, kontakta:

Niclas Molander, Regional Sales Manager Sverige på Sourcefire, now part of Cisco
070-366 02 05, nmolande@cisco.com

Cisco är världsledande på IT och hjälper företag att fånga morgondagens möjligheter genom att koppla upp det tidigare ouppkopplade. För löpande information besök