Nya Cisco Tetration Analytics realtidsanalyserar belastning och trafik i datacenter

Cisco presenterar idag Tetration Analytics, en mjukvaruplattform designad för att erbjuda komplett visibilitet kring alla resurser i ett datacenter i realtid. Plattformen samlar data från såväl mjukvara som från hårdvarusensorer och analyserar denna information för att snabbt hitta kritiska punkter i ett datacenter.

Utmaningen för många datacenter är att få en sammanhållen och översiktlig bild av hur resurserna utnyttjas, hur applikationer interagerar och hur data flödar mellan enheterna. Idag används en mängd olika verktyg för att mäta och kontrollera resurserna i datacenter, men dessa ger en fragmenterad bild och bara små möjligheter att direkt peka på vilka åtgärder som behöver tas för att korrigera eventuella driftproblem.

Cisco Tetration Analytics är den första mjukvarusvit som på ett sammanhållet och konsekvent sett ger en komplett bild av aktiviteten i ett datacenter. Med programvaran kan organisationer:

• Förstå vilka applikationer som är beroende av varandra över hela datacentret och ut i molnet.
  • Gå från att vara reaktiv till att bli proaktiv och ta kvalificerade beslut kring driften samt utvärdera effekten av policyförändringar innan dessa är implementerade.
  • Söka igenom miljarder av dataströmmar på mindre än en sekund tack vare Tetrations analysverktyg och sökmotor.
  • Kontinuerligt övervaka applikationers beteende för att snabbt upptäcka avvikelser i deras kommunikation.

- Cisco Tetration är ett helt nytt verktyg som ger en mycket bättre översikt och kontroll över vad som händer i ett datacenter, säger Greger Jerlehagen, datacenteransvarig, Cisco AB. Aldrig tidigare har man så enkelt kunna se vad som behöver optimeras eller kompletteras i ett datacenter.

Som en tidsmaskin
Man kan beskriva Cisco Tetration Analytics som en tidsmaskin då organisationer kan spela upp vad som hänt tidigare, se vad som händer i realtid eller simulera och modellera vad som skulle hända i framtiden. Man kan:

• Simulera en förändring innan den genomförs för att förstå hur den kommer att påverka applikationer.
  • Utvärdera att policyförändringar verkligen har genomförts och fått avsedd och full effekt.
  • Köra simuleringar i såväl realtid som med historiska data.

Mer information i den amerikanska pressreleasen.

Här är en video om Tetration Analytics

Greger Jerlehagen, datacenteransvarig, Cisco AB