Nya routrar från Cisco skapar gränslösa nätverk

Nätet kanske kan ses som gränslöst, men är i själva verket till stora delar avgränsade områden. Avgränsningarna består i vilken enhet som är ansluten (t.ex. mobiltelefon eller dator), vilken plats man befinner sig på (jobbet, hemma eller på stan) och vilket program man kör (lokalt, internt eller tjänst i nätet). Cisco lanserar idag en ny nätverksarkitektur – Borderless Networks – och ett antal routrar som syftar till att göra det enklare att arbeta över dessa gränser.

Cisco Integrated Services Router Generation 2, (ISR G2) är en familj av nya routrar med integrerade funktioner som hjälper företag och operatörer att på ett enkelt sätt leverera avancerade nätverkstjänster som video och samarbetstjänster till bland exempelvis regionkontor. Produktfamiljen finns i tre versioner: Cisco 3900, 2900 och 1900 Series Integrated Services Router med olika grad av prestanda och funktionalitet.

Kortfattat om ISR G2

• Video – Anpassade för att hantera video i nätet på ett optimalt sätt (så kallade ”medianets”)
  • Energisnåla och effektiva – Med Ciscos teknik för energihantering – EnergyWise – kan man enkelt kontrollera och styra enheternas energikonsumtion.
  • Borderless – I takt med att allt fler av företagens nätverkstjänster behöver vara tillgängliga även utanför företagets eget nätverk behövs ett nytt synsätt och en ny arkitektur för att bygga effektiva och funktionella nätverk.

Länkar:

Bilder på produkterna är bifogade.

För mer information, kontakta:
Henrik Bergqvist, teknikchef Cisco AB
Epost: henrik.bergqvist@cisco.com