Agilt i större skala med SAFe, DAD och LeSS

Citerus bjuder in Craig Larman för unikt kurstillfälle i Stockholm 4-6 november. Larman är, tillsammans med Bas Vodde, grundare till LeSS (Large Scale Scrum), ett ramverk för att få Agile och Scrum att fungera i större skala.

Agila metoder så som t ex Scrum är idag mer eller mindre standard i mjukvaruutvecklande företag. Vissa organisationer har precis påbörjat sin agila resa medan andra har kommit en bra bit på väg. För de som kommit långt i sin agila transformation uppkommer nya frågor och problem när det agila tillvägagångssättet ska skalas upp. Man pratar om Scaling Agile där de tre ramverken SAFe (Scaled Agile Framework), DAD (Disciplined Agile Delivery) och LeSS (Large Scale Scrum) har fått mest uppmärksamhet.

SAFe, DAD OCH LeSS – vilket ramverk ska man välja?

Många av våra kunder ber oss om hjälp för att få agilt och Scrum att funka i större skala. Vi får också frågor om vilket ramverk av SAFe, DAD och LeSS man ska välja. Och vårt svar blir inte helt oväntat “det beror på”. Och framför allt – måste ni välja?

Plocka russinen ur Scaling Agile-kakan

På Citerus är vi nyfikna på alla nya tekniker och metoder som bidrar till förbättring. Varje ramverk har sina fördelar och nackdelar och det finns så många “det beror på” på varje företag, så varför inte använda de tekniker och knep som finns – oavsett vilket ramverk det är taget ifrån? Hur många är det som renodlat och by the book kör Scrum? Varför finns ett vedertaget begrepp som Scrumban? Antagligen för att någon snott det fina i kråksången från olika skolor och gjort en egen låt.

Just nu är vi extra nyfikna på LeSS (Large Scale Scrum)

Är du precis som vi nyfiken på vad Craig Larman har att lära ut om Scaling Agile? Craig Larman är en av grundarna till ramverket LeSS (Large Scale Scrum) och den 4-6 november håller Craig kursen Certified LeSS Practitioner i Stockholm hos Citerus.