Nya förutsättningar i en agil värld

I övergången till ett lättrörligt arbetssätt dyker frågor och händelser upp som inte självklart har en naturlig hemvist i den nya organisationen. Att hantera detta kräver eftertanke och kunskap.

En agil organisation innebär nya förutsättningar för alla inblandade, från utvecklare  och teammedlemmar till ledning. Då roller och ansvarsfördelning har förändrats drastiskt i övergången, kommer frågor att dyka upp som inte initialt har en naturlig landningsplats.

Att hantera detta kräver eftertanke och kunskap. En viktig del i att säkerställa att övergången blir så smidig som möjlig är att se till att organisationen redan från början har den utbildning och kunskap om krävs. Men också att acceptera att förändring tar tid, diskussion och eftertanke.

Håkan Appelgren, agil projektledare och Scrum Master hos Citerus, har lång erfarenhet från arbete med agila team och organisationer. Du kan idag läsa hans tankar om projektledarens nya roll i en agil organisation på Citerus.se.

Citerus har också ett stort utbud av kurser för den agila organisationen och är ett av få svenska företag som har certifierade utbildare för att utbilda ”Certified Scrum Masters” och ”Certified Product Owners”.

Du kan hitta hela Citerus kursutbud på www.citerus.se/kurser