CITROËN C-ELYSÉE WTCC - FÖRSTA BILDERNA PÅ BILEN SOM LOEB SKA KÖRA 2014

Citroën lyfter nu på skynket och visar upp den bil som Sébastien Loeb kommer att köra i FIA:s världsmästerskap WTCC (World Touring Car Championship) från 2014. Citroën C-Elysée WTCC blir den första bilen som utvecklats i enlighet med det nya reglementet som träder i kraft nästa år och som FIA just nu lägger sista handen vid.

I samband med bilsalongen i Paris förra hösten meddelade Frédéric Banzet, Citroëns verkställande direktör, Yves Matton, direktör för Citroën Racing, och Sébastien Loeb att de skulle undersöka möjligheterna att delta i FIA:s WTCC ”World Touring Car Championship” från och med tävlingssäsongen 2014. Kort dessförinnan hade Citroën presenterat sin nya modell C-Elysée.

C-Elysée är en sedan i det så kallade C-segmentet och har utvecklats av Citroëns design- och utvecklingscenter för tillväxtmarknaderna i Sydamerika, runt Medelhavet, Kina och Ryssland. Den har nyligen börjat lanseras på ett antal marknader och har redan gett drygt 30.000 ordrer.

”Valet av C-Elysée som utgångpunkt för vår nya racingbil i WTCC understryker vår önskan att använda motorsporten aktivt i vår marknadsföring”, förklarar Frédéric Banzet. ”Kalendern för WTCC bjuder på deltävlingar i Sydamerika, Marocko, Kina och Ryssland, kort sagt på racingbanor runt hela världen, så WTCC kan därför bidra till att öka kännedomen om vårt märke på de nya marknaderna bland de stora skaror av motorintressererade fans”.

Tekniska direktören hos Citroën Racing, Xavier Mestelan-Pinon, tillägger: ”även ur ett tekniskt perspektiv är valet av en sedan en fördel med hänsyn till bilens aerodynamik. Samtidigt har det varit relativt enkelt att montera de olika komponenterna i bilen. Vi skall självfallet hela tiden vara mycket uppmärksamma på hur vi tar oss an projektet eftersom det är vår första bil för banracing. Men det gör bara utmaningen ännu mer spännande”.

C-Elysée WTCC ser imponerande ut med sina låga 18-tumshjul, spoiler, och fronten med den tydliga Citroën logon. Racingbilen har gjorts bredare fram och bak, och de kraftiga hjulhusen framhäver karossens sportiga linjer. Den stora bakspoilern gör att bilen nästan klistrar sig i banan.
Under motorhuven på C-Elysée WTCC döljer sig samma 1,6 liters turbomotor med direktindsprutning som i DS3 WRC, och effekten uppgår till 380 hk. Bilen är framhjulsdriven och har en 6-växlad sekventiell växellåda.

Citroën C-Elysée WTCC har kört sina första km och nu börjar ett omfattande testprogram. Den presenteras på årets stora internationella bilutställning i Frankfurt, som är öppen för publiken under perioden 12–22 september 2013.

Foton och video finns att ladda ner från www.citroenracingmedia.com

PRESSKONTAKT: Lena Rönnelius Ericson, informationschef Citroën Sverige AB Tel 08-474 53 07 - Mob 070-575 06 99 lena.ericson@citroen.com