CITROËN I WRC 2013 - LOEB DELTAR I RALLY SWEDEN

Vid sin presskonferens i Monte Carlo, den 6 december, presenterade Citroën Racing sina rallysatsningar inför WRC 2013. Mikko Hirvonen, Dani Sordo och Sébastien Loeb kör Citroën DS3 WRC nästa år. Tre starka förare som tillsammans går in för att ge Citroëns fabriksteam en nionde världsmästartitel.

Den riktigt glädjande nyheten för Citroën Sverige och den svenska rallypubliken är att Sébastien Loeb deltar i Rally Sweden 2013, vilket man inte vågat hoppas på. Loeb, som vunnit 76 deltävlingar i WRC och nu nöjer sig med att ha blivit världsmästare de senaste nio åren, kör endast fyra WRC-deltävlingar 2013. Han har valt att köra Rally Monte Carlo, Rally Sweden, Franska Rallyt och Rally Argentina. Under Rally Sweden den 7-10 februari 2013 kommer Citroën att bland andra ha världens två bästa rallyförare på plats - Mikko Hirvonen och Sébastien Loeb. Den stora frågan är nu om Loeb kan upprepa sin prestation från Svenska Rallyt 2004, att som enda icke nordiska förare vinna detta legendariska rally på vinterunderlag.

Citroën Racing har skrivit ett femårsavtal med Abu Dhabi Racing och teamets namn är nu Citroën Total Abu Dhabi World Rally Team. Spanjoren Dani Sordo är dessutom tillbaka i Citroëns WRC-team och ytterligare några juniorer kommer att ingå i Citroënstallet.

Mer information kring Citroën-teamets samtliga förare och satsningar finns i Citroën Racings presskit.
Ett stort urval av bilder finns på Citroën Racings pressarkiv www.citroenracingmedia.com
Användarnamn: citroenracing
Lösenord: wrc2012

PRESSKONTAKT:Lena Rönnelius Ericson, informationschef.

Tel 08-474 53 07 - Mob 070-575 06 99 lena.ericson@citroen.com

• citroën
  • citroën ds3
  • citroën racing
  • loeb
  • rally sweden

CITROËN grundades för drygt 90 år sedan vid foten av Eiffeltornet i Paris. CITROËN har gjort sig känt som ett dynamiskt och kreativt märke. Under 2010 lanserades den första modellen i den nya DS-serien, DS3, som blivit en verklig försäljningssuccé. DS4 lanserades i början av 2011 och DS5 under våren 2012. Med sin stora erfarenhet av ”Créative Technologie” erbjuder CITROËN ett brett modellprogram med bland annat två elbilar, ett stort utbud av bilar med mikrohybrid-tekniken e-HDi och likaså en fullhybrid med benämningen Hybrid4. CITROËNs tekniska försprång märks också på rallyområdet, där märket under de senaste nio åren vunnit 8 världsmästartitlar för konstruktörer.

CITROËN har 10000 kontaktpunkter för kunder, representation i 90 länder och sålde under 2011 hela 1436000 fordon, varav ca 220000 bilar i Kina.