CITROËN PÅ BILSALONGEN I GENÈVE - Djärvhet, kreativitet och teknologi

På den 81:a upplagan av den internationella bilsalongen i Genève ställer CITROËN ut ett modellprogram som uppvisar all den kreativitet, teknologi och djärvhet som är kännetecknande för märket. Den stora nyheten är DS4 som är den andra modellen i den nya DS-serien.

CITROËN DS4 – ANDRA AKTEN I DS-SERIEN

Efter CITROËN DS3 kommer nu DS4 som ett nytt bevis på märkets kreativa teknologi. Den passar perfekt in i DS-seriens filosofi att erbjuda en bil som har något utöver det vanliga när det gäller design, stil, körupplevelse och elegans. Vid en omröstning där över 60 000 personer från 62 länder deltog valdes CITROËN DS4 till årets vackraste bil 2010. Denna upphöjda fyrdörrars coupé har en nyskapande silhuett och erbjuder dynamik, mångsidighet och fantastisk körglädje. Modellen visas upp tillsammans med ett helt nytt koncept, DS4 Purple, som är en attraktiv och elegant version där ädla material används på ett nytt och raffinerat sätt.

MICROHYBRIDTEKNIK, e-HDi, HYDRAKTIV FJÄDRING OCH MINSKADE KOLDIOXIDUTSLÄPP

Innovationen står i förgrunden när microhybridtekniken e-HDi nu införs på många modeller, däribland CITROËN Berlingo som för första gången visas i denna version. CITROËN är ensamma i världen om den hydraktiva, gashydrauliska, fjädringen och den finns på C5 och C6. Systemet ger en perfekt kombination av dynamik och komfort och anpassar sig efter vägegenskaperna. Passagerarna sitter därmed alltid bekvämt och säkerheten blir också optimal. Slutligen bekräftar CITROËN sina stora framsteg vad gäller koldioxidutsläpp. Med en genomsnittlig minskning på 5,3 g under 2010, ligger nu de genomsnittliga utsläppen på 132,3 g.

TVÅ ELBILAR OCH MOBILITETSPORTALEN CITROËN MULTICITY

Från slutet av 2010 säljer CITROËN två helt elektriska bilmodeller – C-ZERO och Berlingo First Electrique som har utvecklats i samarbete med Venturi Automobiles®. CITROËN presenterar också en ny portal med namnet CITROËN MULTICITY. Där kan man enkelt välja det transportsätt som passar bäst för tillfället.

RALLYÄVENTYRET FORTSÄTTER MED CITROËN DS3 WRC

CITROËN fortsätter sitt rallyäventyr med nya CITROËN DS3 WRC. Den deltar i rallyvärldsmästerskapen 2011 och uppfyller de nya regler som träder i kraft i år. Märkets mål är att erövra en sjunde världsmästartitel för konstruktörer.

DJÄRVT OCH KREATIVT MED CITROËN METROPOLIS, C3 RED BLOCK OCH C6 SCALA

Konceptbilen CITROËN Metropolis är resultatet av arbetet på märkets designkontor i Shanghai. Vid världsutställningen såg 10 miljoner besökare bilen och nu visas den för första gången i Europa. Detta är en verkligt konstnärlig skapelse som visar CITROËNS ambition att erbjuda nyskapande produkter på området prestigebilar, både i Europa och Kina, som är det land som i volym räknat har blivit märkets näst största marknad.

Med C3 Red Block och C6 Scala överraskar CITROËN med två modeller som bryter med det traditionella både vad gäller färger och material.

Pressmeddelandet finns att ladda ner i en mer detaljerad version på CisionWire och NewsDesk. Bilder finns att hämta på följande arkiv www.citroen-presse.com samt

http://www.citroencommunication-extranet.com Det senare med följande inloggningsuppgifter:

ID: GENEVE2011

Password: GENEVE2011

För ytterligare information kontakta:

CITROËN SVERIGE AB

INFORMATIONSAVDELNINGEN