Citroën Nemo vald till Årets Transportbil 2009

I samband med öppnandet av den internationella transportbilsmässan i Hannover den 24 september korades Citroëns smarta lilla transportbil Nemo till vinnare av utnämningen Årets Transportbil 2009. På andra plats kom Citroën Berlingo. Det är andra året i rad som Citroën får det prestigefulla priset. Jumpy tog hem priset Van of the Year 2008. Det visar tydligt att Citroën har ett brett och bra transportbilprogram som motsvarar yrkesförarnas behov.

Motiveringen till utmärkelsen var det innovativa konceptet i Nemo med formen av en riktigt kompakt transportbil. Nemo har en sympatisk uppsyn, är smidig att köra, har bra utrymmen och är ekonomisk i drift. Modellen har sålts i 13.000 exemplar sedan lanseringen i början av året.

Citroën Nemo kompletterar Citroëns breda och innovativa utbud av lätta lastbilar, som förutom Nemo består av nya Berlingo (som lanserades i juni i år), Jumpy (lanserad i januari 2007) och Jumper (lanserad i december 2006). Modellerna täcker lastvikter mellan 480 kg och 2 ton och lastvolymer mellan 2,5 och 17 m3. Detta är märkets största utbud någonsin och visar hur viktig marknaden av lätta lastbilar är för Citroën. Var femte fordon från Citroën som såldes i Europa (27 länder) under 2007 var en transportbil, vilket motsvarar en marknadsandel på 9,6 %.

Nemo har en rad lösningar på de krav som kunden ställer på en kompakt varubil: bagageutrymme på 2,5 m3, maxlast på 480 kg, det hopfällbara passagerarsätet Extenso som gör att lastvolymen kan ökas till 2,8 m3, lastlängd på närmare 2,5 m. Allt detta i en bil som endast mäter 3,86 m och som är mycket lättmanövrerad i stadstrafik.

Nemo är inte bara praktisk utan även ekonomisk. Med HDi-motorn på 70 hk och 5-växlad SensoDrive har den en bränsleförbrukning på 0,44 liter/mil och CO2-utsläpp på 116 g/km vid blandad körning. Det är rekord i segmentet.

Spånga den 24 september 2008

För ytterligare information, välkommen att kontakta:

CITROËN SVERIGE AB
INFORMATIONSAVDELNINGEN