SVENSKT PRIS OCH SVERIGEPREMIÄR OFFICIELLT PÅ NYA C3 AIRCROSS: SUVEN SOM STICKER UT FRÅN MÄNGDEN

C3 Aircross är första suven ut att lanseras inom Citroëns nya suv-offensiv och förväntningarna på bilen är höga. C3 Aircross är en kompakt suv som skiljer sig från mängden men samtidigt en prisvärd och praktisk bil. Instegspriset är 169 900 kr och bilen kommer stå hos handlarna från december. Citroën nya suv har en helt egen attityd och uppfyller kriteriet att ”Citroën inte ska bygga bilar som gillas av alla” och följer varumärkeslöftet ”be different, feel good”. Uttalandet gjordes av Citroën VD Linda Jackson vid bilutställningen i Genève i mars.

EN SUV MED UNIK DESIGN OCH STARK PERSONLIGHET

Formerna hos C3 Aircross är unika för segmentet genom den kraftfulla motorhuven som på samma gång är kompakt och hög. Den harmonierar väl med Citroëns nya ljussignatur (LED-ljus fram och 3D-ljus bak). Skärmbreddarna och hasplåtarna medverkar samtidigt till att ge bilen ett tuffare suv-utseende där äventyret är i sikte.

Exteriört kan C3 Aircross anpassas efter förarens personlighet, allt ifrån den mest konventionella till den mest kontrastfulla. Kunden kan välja mellan 24 olika färgkombinationer på exteriören och kombinera dessa med tre olika inredningsalternativ. Taket kan väljas i en svart färg och kombineras med ett färgpaket för resten av bilen. Dessutom kan bilen fås med ett stort öppningsbart panoramaglastak.

EN SUV MED KLASSLEDANDE UTRYMMEN

Klassledande utrymme för fem personer med väl tilltagen takhöjd och generöst benutrymme såväl fram som bak. Delbart baksäte där sittdynorna kan justeras individuellt 150 mm. Maximalt bagageutrymme 410 - 520 liter beroende på baksätets placering. Hela 1289 liter med nedfällt baksäte. Smarta förvaringsutrymmen med bland annat kylfack för 1,5 liters vattenflaska. I mittkonsolen kan din smartphone dessutom laddas trådlöst.

EN SUV SOM LEVERERAR KÖRGLÄDJE OCH KOMFORT

Citroën C3 Aircross trivs lika bra i staden som på landsvägen eller i skogen. För att säkerställa ett välbefinnande hos de åkande, god åkkomfort oavsett väg och underlag samt en hög nivå av körglädje har bilen utrustats med ”Citroën Advanced Comfort®”1. Kunden får en behagligare körupplevelse med hjälp av intuitiva funktioner samt ny och smart teknik, i mittkonsolen kan smartphonen exempelvis laddas trådlöst. För högsta säkerhet och för att skapa lugn i sinnet hos åkaren samt en trygg bilfärd finns nio olika körhjälpsystem däribland autobroms för oväntade hinder, avåkningsvarnare och aktivt helljus. I stadstrafiken är 180° backkameran med Top Rear till god hjälp. I terrängen tar sig C3 Aircross fram obehindrat med hjälp av Grip Control och Hill Assist Descent-system för de verkliga backarna.

EN SUV MED SNÅLA OCH STARKA MOTORER

Inriktningen på låg bränsleförbrukning under spännande utflykter understryks av den senaste generationens bensin- som dieselmotorer.

Bensin: PureTech 110 med antingen manuell eller automatisk växellåda. Instegsmodellen har motorn PureTech 82 med manuell växellåda. PureTech-motorerna fick utmärkelsen ”International engine of the Year” 2015 och 2016.

Diesel: BlueHDi 100 med manuell växellåda.

PRISERNA

Bensinmodellerna:
Nya CITROËN C3 Aircross PureTech 82 LIVE 169 900 kr
Nya CITROËN C3 Aircross PureTech 82 FEEL 179 800 kr
Nya CITROËN C3 Aircross PureTech 110 S&S2 FEEL 194 900 kr
Nya CITROËN C3 Aircross PureTech 110 S&S2 SHINE 224 800 kr
Nya CITROËN C3 Aircross PureTech 110 S&S EAT6(2)(3) FEEL 209 900 kr
Nya CITROËN C3 Aircross PureTech 110 S&S EAT6(2)(3) SHINE 239 800 kr

Dieselmodellerna
Nya CITROËN C3 Aircross BlueHDi 100 FEEL 214 900 kr
Nya CITROËN C3 Aircross BlueHDi 100 SHINE 244 800 kr

Nya Citroën C3 Aircross i siffror:

Längd: 4,15 m
Bredd: 1,76 m
Höjd: 1,64 m
Axelavstånd: 2,60 m
Bagageutrymme: 410 till 520 liter

För mer information om Citroëns nya suv C3 Aircross, se relaterat och bifogat pressmaterial.

1Läs mer om Citroëns komfortprogram Citroën Advanced Comfort i bifogade pressmeddelanden.

2S&S = Stop&Start-system

3EAT6 = Efficient Automatic Transmission” 6-växlad automatlåda

VIDEO OCH BILDER NÅS VIA:

Användarnamn (I VERSALER): C3_AIRCROSS
Password (I VERSALER): SUV_2017