Endast ägg från frigående höns hos City Gross

Pressmeddelande   •   Mar 23, 2018 08:59 CET

Under januari 2018 sålde City Gross sitt sista ägg från burhöns och numera finns endast ägg från frigående höns i livsmedelskedjans butiker. Nu tas nästa steg och samtliga äggbaserade ingredienser i de egna varumärkena Budget och Favorit byts ut till ägg från frigående höns.

City Gross har under fler år arbetat för att öka andelen ägg från frigående höns eller KRAV-märkta gårdar. Nu har tillgången på ägg från svenska frigående höns blivit tillräckligt stor för att kunna möta efterfrågan i butikerna.

– Vi har tillsammans med våra leverantörer nått en tillgång av ägg från frigående svenska höns som motsvarar efterfrågan i City Gross butiker och kan därför välja bort ägg från burhöns, säger Annica Hansson Borg, miljö- och kvalitetschef på City Gross.

Nästa steg blir att se över de ingredienser som ingår i produkterna i kedjans egna varumärken Budget och Favorit.
– Vi har tagit ett stort steg i rätt riktning genom att uteslutande sälja färska ägg från frigående höns i våra City Gross butiker.Som en del av vårt kvalitetsarbete kommer vi nu att påbörja ett arbete med att fasa ut burägg även som ingrediens i våra egna varumärken.

Målet i dagsläget är att utfasningen av burägg som ingrediens i de egna varumärkena ska vara klar under 2020.

Bergendahls startades 1922 och ägs idag av familjen Bergendahl i tredje och fjärde generationen. Bergendahl & Son AB (kortnamnet är Bergendahls med genitiv-s) driver parti- och detaljhandel i Norden och Tyskland genom Bergendahl Food AB (City Gross, M.A.T., EKO, Hyllinge Cash, Den svenska matrebellen, Matöppet), Granit och Glitter.

Kommentarer (0)

Kommentera