Sifferlösa avtal under diskussion

I gp.se publiceras idag en artikel där Finansförbundets 1:e vice ordförande angriper Saco-förbunden och Ledarna. Det är svårt att förstå den hätska tonen - olika organisationers medlemmar kan faktiskt ha olika åsikter. Jag utvecklar det nedan.

"Sifferlösa avtal har provats, utvärderats och förkastats" börjar ingressen i artikeln Sifferlösa avtal omoderna.

Jag blir fundersam - varför känner man detta behov av att omyndigförklara andra organisationer, som arbetar med medlemmarnas bästa för ögonen?  Och som växer!

Omodernt idag är att tycka att alla människor ska tillhöra ett och samma fackförbund. Människor har olika åsikter och olika behov. Finansförbundet speglar säkerligen sina medlemmar väl. Vår uppgift tillsammans är att se till att så många som möjligt är organiserade - hos oss eller hos Finansförbundet. Sen bör vi samarbeta där det är möjligt. När människor vänder sig bort från facket behöver vi kunna lyfta fram att vi har delvis olika affärsidéer. Sen väljer människor efter vad de gillar. Och akademikerförbunden växer. Men vi borde alla växa!

Frågan om sifferlösa avtal - eller processavtal, som vi tycker är en bättre benämning - har inte varit och är inte enkel. Inom varje område där vi går med på dem har vi gjort enkäter, lyssnat på våra delegationer och underbyggt våra ställningstaganden. It takes two to tango och det är inte alltid dansen gått helt i takt. Men för att bli en skicklig dansare krävs övning och så är det också med en förändrad lönesättning. Vi har inte gått med på processavtal där vi inte bedömt att det går att utveckla processen.

Just nu har vi en del goda samarbeten på olika avtalsområden där vi, Unionen och arbetsgivarföreträdare tillsammans reser runt, träffar företagen och akademikerföreningarna för att gemensamt utbilda, svara på frågor och bidra till en bra process.

Ett annat tema i artikeln är hur processavtalen påverkar löneskillnaderna mellan kvinnor och män. Det är en verkligt angelägen fråga som Civilekonomerna arbetat mycket med. Vi har utrett detta och publicerat i rapporten Lön efter utbildning och kompetens. Materialet har vi haft som påtryckning i samband med löneförhandlingar, bla. Den visar att mellan åren 2005 till 2008 minskade de oförklarade löneskillnaderna för våra medlemmar inom bank.  År 2005 tjänade kvinnorna 76,2 procent av vad männen tjänade och 2008 var det 81,3 procent. Inte tillräckligt bra - men riktningen är rätt.

Vi tycker därför att det är bra att också Finansförbundet arbetar idog med denna fråga.  Civilekonomernas medlemmar finns på hela arbetsmarknaden, och  just inom Bank är löneskillnaderna som störst. För medlemmarnas fromma skulle kanske ett samarbete ytterligare kunna förbättra situationen.

Saco har undersökt effekten av lönesamtal, som publicerats i rapporten Kvinnor och män i en individualiserad lönebildning. Analyserna bygger på 100 000 individer:

"Resultaten visar att kvinnor som har haft lönesamtal har signifikant högre månadslön än kvinnor som inte har haft lönesamtal. Lönesamtalsgapet uppgår i genomsnitt till 2 procent. Resultaten varierar över lönefördelningen, vilket betyder att genomsnittet inte visar hela bilden. Kvinnor i botten av lönefördelningen får ut mer av lönesamtalet än kvinnor i toppen av lönefördelningen. Resultaten för år 2008 är desamma som för år 2002".

Det finns bra material från både Civilekonomerna och Saco som gör att vi känner oss trygga med vår kurs. Och vi behöver inte döma ut andra organisationer för deras val av inriktning.

Klicka här för att kommentera artikeln