Kraftig tillväxt för Civilekonomerna

Fackförbundet Civilekonomerna fortsätter att växa. Vid årsskiftet uppgick antalet medlemmar till 42 738. Det är en ökning med 5,4 procent jämfört med året innan.

Den kraftiga tillväxten bekräftar vår position som ledande fackförbund för akademiskt utbildade ekonomer, säger Jens Jacobsson, förbundsdirektör på Civilekonomerna.

2015 blev ett framgångsrikt år för Civilekonomerna. I Saco:s statistik över medlemsutvecklingen hos akademikerfacken sticker Civilekonomerna ut med en ökning på hela 5,4 procent.

– Det visar att vi ligger rätt med att vara helt inriktade på ekonomer och inget annat. Genom det kan vi erbjuda stöd och tjänster som verkligen är anpassade till medlemmarnas behov, säger Jens Jacobsson.

Till populära karriärtjänster räknas bland annat lönestatistiken och rådgivningen i medlemsjouren. Här kan medlemmen snabbt få hjälp vid exempelvis anställningsavtal, löneförhandling eller uppsägning. Bara i fjol uppgick antalet kontakter till jouren till över 10 000.

– Jouren får höga betyg i våra medlemsundersökningar. En viktig förklaring är våra ombudsmän som har lång erfarenhet av ekonomers arbetsvillkor, säger Jens Jacobsson.

Apropå tillväxten 2015 gläds han särskilt över tillväxten bland studentmedlemmarna. Det går emot bilden om att unga skulle vara mindre benägna att gå med i facket.

– Automatiseringen av ekonomifunktioner är bara ett exempel på utmaning som ekonomer kommer att möta i framtiden. Då inser många att det kan vara bra att ha rätt partner i karriären.