Lee Wermelin blir ny ordförande i Civilekonomerna

Pressmeddelande: Civilekonomernas fullmäktige har valt Lee Wermelin till ny förbundsordförande. Hon har tidigare varit vice ordförande i förbundets styrelse och haft olika chefsbefattningar på rekryteringsföretag.

Under dagens fullmäktige valdes Lee Wermelin till ny förbundsordförande för Civilekonomerna. Hon har varit engagerad i fullmäktige i många år och har suttit som ledamot i förbundsstyrelsen sedan 2013.

- Jag är tacksam för förtroendet och ser fram emot uppdraget som förbundsordförande. Vi kommer fortsätta att positionera oss som förbundet som tror på individen och möjligheten att kunna påverka sin egen arbetssituation. Medlemsperspektivet genomsyrar allt vi gör. Medan andra förbund satsar på att bredda sig inom flera yrkesgrupper behåller vi vår strategi att enbart finnas till för akademiskt utbildade ekonomer, säger Lee Wermelin.

Lee Wermelin är civilekonom från Uppsala universitet och började sin karriär i konsultbranschen. Sedan dess har hon haft en rad chefsbefattningar på olika rekryteringsföretag. Under senare tid har hon engagerat sig ideellt för att integrera personer som står långt utanför arbetsmarknaden i jobb.

Den nya förbundsstyrelsen tillträder 1 januari 2018 och består av:

Förbundsordförande: Lee Wermelin (nyval, tidigare vice ordförande)

Vice ordförande: Dan Frost (nyval, tidigare ledamot) och Karin Sandström (omval)

Övriga ledamöter: Gustaf Karlténius (omval), Apollonia San Contreras (omval), Magnus Wretlund (omval), Nils Eriksson (nyval), Josefina Sandman (nyval) samt studerandeutskottets vid varje tidpunkt varande ordförande.

För mer information:

Lee Wermelin, tillträdande förbundsordförande i Civilekonomerna,
070-212 21 62

Torbjörn Askman, kommunikationsansvarig Civilekonomerna, 070-266 27 6ci9 torbjorn.askman@civilekonomerna.se

• Ekonomi, finans

Civilekonomerna är ett fackförbund och en intresseorganisation för akademiskt utbildade ekonomer. Med 45 000 medlemmar är vi Sveriges största nätverk för ekonomer och den självklara partnern genom hela karriären. Vi arbetar för att stärka våra medlemmar i viktiga frågor som lön, balans i livet, kompetensutveckling och jämställdhet. Ingen kan ekonomer som vi.