Vad är industridesign - Pyramidformad bordsskylt ett unikt skylt koncept till Qgroup, fot i gjuten aluminium kompletterad med akryl för enkelt utbyte av budskap/namn

Vad är Industridesign?

Enl. NE, Nationalencyklopedin definieras begreppet så här:

Industridesign, industriell formgivning, idé- och formskapande verksamhet för utveckling av industriprodukter anpassade till människa och miljö.

För snart tre år sedan blev vi kontaktade av Mikael Kretz, då under uppbyggnad av it-koncernen, Q group som grundas 2012. En koncern som idag snart sex år senare består av totalt tjugofem dotterbolag, inriktade på it-konsultering i sex länder, på tio olika orter, med runt 300 anställda.

Förutsättningen för grundförfrågan var att samtliga it- konsulter på Q Group som sitter ute hos sina kunder runt om i landet och på huvudkontoret, på ett enhetligt och informativt sätt skulle presenteras i fysisk form.

I och med ett inledande möte togs beslut om uppstart, att Clarex i första hand fick uppdraget att utföra en förstudie med syfte att ta fram en bordsskylt enligt den gemensamma ståndpunkten gällande behov, där fokus skulle ligga på användarvänlighet och modernt formspråk baserat på erhållen redan framtagen typografi. Tanken var att skapa en flexibel och innovativ lösning bestående av en fot och en utbytbar namnskylt.

Hur kan en designprocess se ut?

"Finns det en geometrisk figur borde det även finnas en bordsskylt som är formad som en." Så kan man sammanfatta vår strävan när vi satte igång förstudiearbetet. Det kom initialt att innefatta ett moodboard med föremål som vi upplevde skulle kunna ligga i linje med företagets intentioner, däribland en pyramidform som kunden valde att gå vidare med.

Efter att vi analyserat de olika delarna tog vi fram underlag med tre olika varianter av en skyltfot i gjuten aluminium. Underlaget beskrev bland annat högteknologiska detaljer utformade utifrån ett industridesign-perspektiv samt var baserade på pyramiden som geometrisk figur.

Kunden valde att gå vidare med en modell som bestod av en fot kompletterad med en transparent akrylskylt, graverad och tryckt med konultens namn samt med magnetinfästning för att i ett ytterst enkelt handgrepp byta akrylskylt på fot och därmed namn på medarbetare/konsult.

Vi tog slutligen fram en skarp komplett fysisk prototyp för att förverkliga det som bara fanns på ett platt ark samt i digital version, som kunden i egen hand därefter godkände.

Så vad är Industridesign?

Den egenutvecklade pyramidformade bordsskylten har sedan en tid nu funnits hos vår kund Q group och ute hos deras kunder i landet, och allt eftersom företaget expanderat även ute i övriga världen.

Presentationen av Q groups it-konsluter på respektive plats med det framtagna konceptet är i många aspekter unik och är i sig en förklaring varför detta koncept fungerar så väl. Men det kan även beskrivas på många andra sätt. Mycket handlar om små enkla saker och liknelser, som att foten på bordsskylten är platt likt Q groups organisation. Har en medarbetare på Q group en idé är det lätt att framföra den och få till ett beslut på högsta nivå, så som toppen på en pyramid. Likväl är deras affärskoncept transparent, som materialet i akrylskylten och så vidare.

Så vad visar bilderna ett bra exempel på? Ja, det kära läsare, det kan du efter att ha läst detta blogginlägg nog lista ut.

• gjuten skylt
  • bordsskylt